Καναρίνια Η μετάλλαξη Αχάτης στα Καναρίνια (Agate)

Η μετάλλαξη Αχάτης στα καναρίνια χρώματος, τα χαρακτηριστικά της, η περιγραφή του φαινότυπου, πρότυπα ανά κατηγορία και βαθμολόγηση των Καναρινιών του Αχάτη.

Περιγραφή​

Καναρίνι αχάτης λευκό

Τα καναρίνια αχάτες έχουν ως χαρακτηριστικό το αραιωμένο μαύρο χρώμα στο πτέρωμα, με επίσης χαρακτηριστικό μοτίβο κεφαλής. Στη βάση του ράμφους και στην περιοχή γύρο από το μάτι, η μελανίνη αραιώνει τόσο, ώστε εμφανίζεται τελικά μόνον το λιπόχρωμα. Το μουστάκι πρέπει να είναι καλά σχηματισμένο και να εκτείνεται μέχρι το μάγουλο.

Τα φτερά των πλευρών και της ουράς πρέπει είναι γκρίζο περλέ, το οποίο εμφανίζει έντονη αραίωση.

Τα πόδια, τα νύχια και το ράμφος πρέπει να έχουν το χρώμα της σάρκας. Η πλάτη και οι πλευρές πρέπει να παρουσιάζουν λεπτές, μικρές ραβδώσεις που εμφανίζουν έντονη αντίθεση στο χρώμα της βάσης χωρίς να υπάρχει καφέ. (Τα μωσαϊκού τύπου δείχνουν ασημί - γκρι ανάμεσα στις ραβδώσεις).

Η μετάλλαξη Αχάτης​

Ο Αχάτης είναι υπολειπόμενη φυλοσύνδετη μετάλλαξη η οποία αφαιρεί το καφέ χρώμα από το πτέρωμα ενώ διατηρεί το μαύρο και το γκρι.

Ονοματολογία, Πρότυπα Κρίσης και Βαθμολόγηση​


Κατηγορίες και ονοματολογία​


Λευκή Βάση​

Αχάτης Λευκό Κυρίαρχο
Αχάτης Λευκό Υπολειπόμενο

Κίτρινη Βάση​

Αχάτης Κίτρινο/Κίτρινο Ιβουάρ έντονου και μη έντονου.
Αχάτης Κίτρινο/Κίτρινο Ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό.
Αχάτης Κίτρινο/Κίτρινο Ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό.

Κόκκινη Βάση​

Αχάτης Κόκκινο/Κόκκινο Ιβουάρ έντονου και μη έντονου.
Αχάτης Κόκκινο/Κόκκινο Ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό.
Αχάτης Κόκκινο/Κόκκινο Ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό.

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​


EXCELLENT​

  • Απουσία καφέ φαιοελαλανίνης.
  • Οι ραβδώσεις εμφανίζουν έντονη συγκέντρωση του μαύρου με γκρίζο περλέ περίγραμμα στα φτερά των πτερύγων και της ουράς.
  • Το μουστάκι είναι καλά σχηματισμένο.
  • Το ράμφος, τα πόδια και τα νύχια στο χρώμα του δέρματος χωρίς ίχνος χρώσης.
  • Οι περιοχές γύρω από τα φρύδια είναι μεγάλες και δεν εμφανίζουν μελανίνη. (Ειδικά στα έντονου τύπου πτερώματος).
Βαθμολογία: 29 βαθμοί.

GOOD​

  • Οι ραβδώσεις του κεφαλιού, της πλάτης και των πλευρών είναι μαύρες με γκρι περλέ μόνο στις άκρες των φτερών.
  • Το μουστάκι είναι καλά σχηματισμένο.
  • Οι περιοχές γύρω από τα φρύδια εμφανίζουν μελανίνη, έστω και πολύ αραιωμένη.
  • Το ράμφος, τα πόδια και τα νύχια στο χρώμα του δέρματος χωρίς ίχνος χρώσης.
Βαθμολογία: 27-28 βαθμοί.

ACCEPTABLE​

  • Οι ραβδώσεις του κεφαλιού, της πλάτης και των πλευρών είναι πολύ μακριές και φαρδιές.
  • Οι ραβδώσεις δεν είναι σχηματισμένες.
  • Οι περιοχές γύρω από τα φρύδια εμφανίζουν μελανίνη.
  • Το μουστάκι δεν είναι καλά σχηματισμένο, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπάρχει φαιοελαλανίνη.
  • Το ράμφος, τα πόδια και τα νύχια είναι σκούρα.
Βαθμολογία: 26-24 βαθμοί.

POOR​

  • Πολλή φαιοελαλανίνη.
  • Οι ραβδώσεις είναι ομοιόμορφς χωρίς να σχηματίζονται (μονοκόματες).
  • Οι ραβδώσεις είναι θολές.
  • Οι περιοχές γύρω από τα φρύδια εμφανίζουν μελανίνη.
  • Το μουστάκι δεν εμφανίζεται.
  • Η διάκριση του μαύρου στο πτέρωμα γίνεται δύσκολα.
Βαθμολογία: 23-18 βαθμοί.

Media gallery καναρινιών αχάτη​


Σχετικό περιεχόμενο​

Αχάτης Τοπάζιο
Διασταυρώσεις αχατών και φορέων μεταλλάξεων
Πώς διατηρείται το λιπόχρωμα στους Αχάτες μωσαϊκού τύπου;
Με τι καναρα να ζευγαρώσω αχάτη κόκκινο μωσαϊκό;
 
Σταύρο, μήπως θα ήταν καλύτερα να προσθέσεις και ένα θηλυκό ή ακόμα και μια μικρή περιγραφή με τα βασικά ελαττώματα που δεν πρέπει να έχει ένας Αχάτης όπως τα μαύρα νύχια ράμφος η πόδια ή "χωρίστρα" στην πλάτη, η αυτά που πρέπει να έχει ένας Αχάτης για να είναι αρκετά κοντά στα πρότυπα.

Αν θέλεις πρόσθεσε φώτο από Τ1 και Τ2 έχει ο κ. Μάκης νομίζω.
 
Mπορεί απλά, να μπεί στον τίτλο η λέξη ΑΡΣΕΝΙΚΟ ή Τ2.

Εδώ είναι ο κατάλληλος χώρος για να γράψει όποιος θέλει, ό,τι γνωρίζει ή όποια απορία έχει, γύρο από την συγκεκριμένη μετάλλαξη. Είναι χώρος για όλους. Όχι μόνον για τους ιδιαίτερα κατέχοντες. Μακάρι να υπάρχουν κάποια λαθάκια ώστε να υπάρχουν διορθώσεις, ερωτήσεις κλπ.

Πράγματι, το γενικότερο πρότυπο του ΑΧΑΤΗ πρέπει να έχει καθαρά κεράτινα μέρη. Να έχει ομοιομορφία στην κατανομή της μελανίνης (στην πλάτη ιδιαίτερα) και μια εικόνα όχι συνεχών γραμμών αλλά διάσπαρτων διακεκομμένων σαν βροχή.

Αυτά για αρχή. Υπάρχουν και πολλά άλλα που αφορούν και τη συγκεκριμένη μετάλλαξη. Σιγά-σιγά. Η αρχή έγινε. 😉
 
@nikosk1, έχω βάλει και το θηλυκό στο άρθρο για να μπορούν να διακρίνονται καλύτερα οι διαφορές τους. Επομένως, όταν γίνεται αναφορά σε έναν από τους δύο τύπους (φύλα) στη συζήτηση, να το επισημαίνετε.
 
Ένα πολύ ωραίο θέμα μίας και έχει γεμίσει το ίντερνετ με αγγελίες από αυτά τα πουλιά που της περισσότερες φορές είναι γεμάτο ελαττώματα και μέσα από την κουβέντα θα μάθουμε μερικές από της πολλές λεπτομέρειες που πρέπει να γνωρίζουμε.

Κάτι που έχω παρατηρήσει για αυτά τα πουλιά μέσα από βίντεο διαγωνισμών, είναι όσο ποίο έντονα ασημί είναι η πλάτη ανάμεσα από της μαύρες γραμμές τόσο καλύτερες βαθμολογίες είχαν, μεταξύ 92 93 και 94 βαθμών, είναι τόσο βασικό κριτήριο αυτό;
 
Το πρότυπο σε αυτά τα πουλιά είναι να μην υπάρχει καθόλου καφέ παρά μόνο μαύρο και γκρι, ραβδώσες σε έντονο μαύρο και περιφερειακά του φτερού γκρι και πόδια νύχια ράμφος καθαρό χρώμα δέρματος χωρίς μελανίνη. Η ποιότητα πέφτει όταν εμφανίζεται καφέ, όταν αρχίσουν να χάνονται οι καθαρές γραμμές σχεδίου και σκουραίνουν τα κεράτινα μέρη, σωστά;

Η ερώτηση μου είναι, αν είναι δυνατόν να υπάρξει πουλί με όλα τα χαρακτηριστικά του πτερώματος σωστά αλλά με πόδια, νύχια, ράμφος σκούρα και το αντίθετο;
 
Ναι μπορεί να συμβεί σε κάποιο βαθμό.

Σχηματικό είναι πρακτικό να σκεφτόμαστε κάθε φυλούυνδετη μετάλλαξη των μελανινών σαν μια τροποποίηση επί της διαδικασίας παραγωγής τους. Αντίθετα για τις αυτοσωμικές σκεφτόμαστε είτε διαφορετική διανομή είτε τροποποίηση του μονοπατιού, αφού όμως έχει αρχίσει να παράγεται η μελανίνη (ή είναι σε πορεία).

Συνεπώς, ένας αχάτης με αραίωση ή λιγότερη οξείδωση σε όλη την παραγόμενη μελανίνη, θα έχει και καθαρά κεράτινα μέρη. Ωστόσο, όλα θα έλεγα τα σωματικά χαρακτηριστικά ελέγχονται από αυτοσωμικά γονίδια και άρα αστοχίες μπορεί να υπάρξουν.

Ένα παράδειγμα που δείχνει την περιπλοκότητα των πραγμάτων είναι το χρώμα ματιών.

Σε κάθε περίπτωση και πριν από όλα πρέπει να μας είναι ξεκάθαρο το τι κάνει μια μετάλλαξη και το τι σημαίνει πρότυπο μιας κατηγορίας.
 
Τιπς: Οι γραμμές στο σχέδιο πλάτης στα έντονου πτερώματος είναι πολύ πιο λεπτές από τα αυτές στα μη έντονα. Τα μουστάκια αρκετά πιο μακρυά αλλά το "καθάρισμα" γύρο από το μάτι όμοιο.
 
VvNK 2010 - ALMERIA 2014
Όσο και να μην είναι ακριβής η απόδοση των φωτογραφιών, η διαφορά είναι εμφανής. Το ασημογκρί στην πρώτη φωτό έχει μετατραπεί σχεδόν σε λευκό στην δεύτερη, με αποτέλεσμα η μελανίνη να φαίνεται πολύ πιο σκούρα και σαφής.

agate_comparison.webp
 
Δεν θα απαντήσω αναφερόμενος στην γενετική αλλά στο "μηχανικό" μέρος της προσπάθειας. Όλο ας πούμε το μυστικό, κρύβεται στην απομάκρυνση της φαιομελανίνης, η οποία υπήρχε σαν ένας μανδύας γεμίζοντας όλα τα κενά ανάμεσα στις γραμμές σχεδίου των ευμελανινών. Παλαιότερα, η προσπάθεια είχε στόχο την μετατροπή της από μπεζ σε γκρι, πράγμα που βλέπουμε στα παλαιότερου τύπου πουλιά. Αργότερα έγινε κατανοητό ότι υπάρχει δυνατότητα με κατάλληλα αλλεπάλληλα ζευγαρώματα και με τη χρήση κάποιων νεοτέρων μεταλλάξεων, να απαλλαγούμε τελείως από την παρουσία της, ώστε ο χώρος για το λιπόχρωμα να μείνει καθαρός.
 
Εδώ αρχίζει να αχνοφαίνεται και η ομορφιά αυτής της ενασχόλησης. Δεν πρέπει να συγχέουμε την μετάλλαξη με το πρότυπο που φέρει το όνομά της. Αν έχουμε ξεκάθαρα στο μυαλό μας μια μετάλλαξη, το τρόπο δράσης της δηλαδή, μπορούμε να φτάσουμε σε κάθε πρότυπο. Το ίδιο πράγμα γενικεύεται σε όλα τα χαρακτηριστικά ενός πτηνού.

Η γνώση της αλληλεπίδρασης των χαρακτηριστικών είναι ταυτόχρονα και προϋπόθεση και στόχος. Το αποτέλεσμα αυτό, είναι η αποζημίωση και η διαφοροποίηση που μας προσφέρεται απο γέννα σε γέννα.

Θα ήταν πολύ εύκολο για τον κύριο Μάκη να εικάσει την επιπρόσθετη μετάλλαξη που φέρει το παραπάνω πουλί. Το πώς και το γιατί όμως, ειδικά επι του πρακτέου, είναι κάτι πολύ δύσκολο να γίνει κτήμα μας.
 
Μάκη, επί του πρακτικού της παρουσίασης, αν υποθέσουμε ότι εμφανίζονται και τα δύο πουλιά στην έκθεση, θα διαγωνιστούν και τα δύο στην κατηγορία Αχάτης Λευκό;

Αν ναι, να υποθέσουμε ότι το δεύτερο (το από δεξιά) πλεονεκτεί σαφώς έναντι του πρώτου λόγω της απαίτησης που θέτει το πρότυπο να υπάρχουν "καθαρά" σημεία ανάμεσα στις ραβδώσεις από τις οποίες θα εμφανίζεται το χρώμα βάσης, όσο πιο έντονα γίνεται;
 
Τα δυο πουλιά της φωτό που παρέθεσα είναι Αχάτες Λευκού και σαν τέτοια διαγωνίζονται στην ανάλογη κατηγορία. Το πρώτο είναι ένα πουλί με απίστευτο σωματότυπο. Υπέροχο κεφάλι, εύρωστο σώμα, μεγάλο μέγεθος στα όρια (Βελγική σειρά), άριστη γραμμή κεφάλι-πλάτη-ουρά, όμορφο κλείσιμο των κινητηρίων στην πλάτη και σχεδόν τελείως καθαρά κεράτινα μέρη.

Το άλλο υστερεί σχεδόν σε όλα τα προηγούμενα σε σύγκριση με το πρώτο. Εν τούτοις δεν θα χάσει ποτέ από αυτό, γιατί έχει τα δυο βασικότερα μεγέθη της κρίσης, την μελανίνη και το λιπόχρωμα, ασυγκρίτως καλύτερα από αυτό.

Η καρτέλα βαθμολογίας που ακολουθεί δείχνει το βάρος κάθε χαρακτηριστικού (κοίταξε 3η στήλη - Μελανίνης Λευκού).

fyllo_bathmologias.jpg
 
Επομένως, αυτό που έχει σημασία είναι να να βρίσκεται ο φαινότυπος μέσα στα πλαίσια του πρότυπου προκειμένου να χαρακτηρισθεί ένα καναρίνι ως "Αχάτης", εν προκειμένω; Δηλαδή, από τη στιγμή που δεν ελέγχονται εργαστηριακά τα γονίδια του πουλιού, αυτό που έχει σημασία είναι να βρίσκεται όσο γίνεται πιο κοντά στο τέλειο δείγμα με βάση το πρότυπο, ανεξάρτητα με ποιον τρόπο θα το πετύχει κανείς;

Σε θεωρητικό επίπεδο, τουλάχιστον η ερώτηση.
 
Θα έλεγα ακριβώς έτσι, αλλά...

Να μη ξεχνάμε, ότι κάθε χρόνο στα συνέδρια των κριτών COM-OMJ που γίνονται συνήθως πριν το παγκόσμιο, λαμβάνονται αποφάσεις που αφορούν την αναδιαμόρφωση της περιγραφής και διατύπωσης των προτύπων. Εκεί ταυτόχρονα ορίζονται και κάποια όρια, όσον αφορά τις διαφοροποιήσεις-επεμβάσεις στα βασικά πρότυπα.

Οι νέες κατευθύνσεις αναλύονται διεξοδικά και με ιδιαίτερη έμφαση σε κάποιες λεπτομέρειες, έτσι ώστε οι κριτές να έχουν απόλυτη γνώση μέχρι πού μπορεί να φτάσει μια διαφοροποίηση (παρέμβαση) στο πρότυπο.

Υ. Γ Να προσθέσω και κάτι άλλο. Ο κριτής δεν είναι εκεί για να πει ΤΙ πουλί είναι αυτό που είναι μπροστά του, αλλά για να αξιολογήσει το πουλί που έχει μπροστά του βάσει της κατηγορίας στην οποία το κατέβασε για να διαγωνιστεί, ο εκτροφέας του.
 
Για μένα ο συνδιασμός του αχάτη με Λευκό ή Κίτρινο λιπόχρωμα είναι η ομορφότερη εκδοχή του.
Για να δείτε αυτό το περιεχόμενο χρειάζεται η συγκατάθεσή σας για τον ορισμό cookie τρίτων.
Για πιο λεπτομερείς πληροφορίες, ανατρέξτε στη σελίδα μας για τη χρήση cookies.
 
Πολύ όμορφα Αχατάκια σε κόκκινο μωσαϊκό.
Για να δείτε αυτό το περιεχόμενο χρειάζεται η συγκατάθεσή σας για τον ορισμό cookie τρίτων.
Για πιο λεπτομερείς πληροφορίες, ανατρέξτε στη σελίδα μας για τη χρήση cookies.
 
Πολύ όμορφα Αχατάκια σε κόκκινο μωσαϊκό.
Μάκη, θυμάμαι το επίπεδο και τα standards πριν από 10 περίπου χρόνια. Αυτά τα πουλάκια σήμερα, είναι εκπληκτικά! Μοιάζουν περισσότερο με εξωτικά παρά με καναρίνια.
 
Η μετάλλαξη του Αχάτη, όπως και της Σατινέτ είναι τύπου Ty-pos αλμπινισμός.

Υπάρχει η περίπτωση να επηρεάζονται μόνο τα μελανοσώματα και όχι αυτό που σκεφτόμαστε ως μελανίνες γενικά.

Μια πρόσφατη μεταφορά που δόθηκε είναι να θεωρούμε ότι σε αυτή την μετάλλαξη τα μελανοσώματα είναι τρύπια. Έτσι ο οργανισμός υπερλειτουργεί να τα γεμίσει (Ty-pos) αλλά αυτά εναποτίθενται στο φτερό ημιτελή (λίγο έως πολύ άδεια).

Στις Ty-neg μεταλλάξεις δεν έχουμε παραγωγή ευμελανίνης, αφού η δραστηριότητα της τυροσινάσης είναι μειωμένη. Κάτι τέτοιο μπορεί να ωφελήσει ανταγωνιστικές στην δραστηριότητα (παρουσία) της τυροσινάσης, μεταλλάξεις, όπως είναι η Φαιό.

Επιπρόσθετα, αν το Ty-neg γεγονός συμβεί στην πορεία της μελανινογένεσης και όχι από την αρχή, οδηγούμαστε σε άλλο φαινότυπο όπως αυτόν του Τοπάζ. (Το γεγονός ότι στην τοπάζ το Ty-neg γεγονός διαδραματίζεται σε δεύτερο χρόνο εξηγεί και την στροφή της ευμελανίνης σε ελαφρώς φουντουκί απόχρωση (μιλάω για τον καρπό).
 
Back
Top