Καναρίνια Η μετάλλαξη Τοπάζιο στα Καναρίνια (Topaz)

Η μετάλλαξη Τοπάζιο αφαιρεί τη φαιομελανίνη από το πτέρωμα στα καναρίνια χρώματος και τροποποιεί την ευμελανίνη δημιουργώντας έντονη αντίθεση των μελανινών με το χρώμα βάσης.

Η μετάλλαξη τοπάζιο

Η εκτροφή των πρώτων καναρινιών Τοπάζιο ξεκίνησε το 1976 στην Ιταλία από τον εκτροφέα κ. Asheri. Η μετάλλαξη Τοπάζιο είναι αυτοσωμική, υπολειπόμενη, αλληλόμορφη του Φαιό που έχει κυρίαρχο χαρακτήρα επ' αυτής. Χαρακτηρίζεται από την πλήρη απουσία φαιομελανίνης και την τροποποίηση του χρώματος της ευμελανίνης.

Αχάτης Τοπάζιο Λευκό

Η δράση της μετάλλαξης αφαιρεί τη φαιομελανίνη από το πτέρωμα, με αποτέλεσμα τον τονισμό των ραβδώσεων που δημιουργούν έντονη αντίθεση με το χρώμα της βάσης. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της είναι η τροποποίηση του χρώματος της ευμελανίνης, που συγκεντρώνεται κατά μήκος του κεντρικού άξονα του φτερού.

Έτσι, στα καναρίνια Τοπάζιο υπάρχει συγκέντρωση ευμελανίνης κατά μήκος του κεντρικού άξονα του φτερού (καλαμιού), επιτρέποντας έτσι την εμφάνιση μεγάλων καθαρών περιοχών στις άκρες των φτερών πτήσης και της ουράς.

Το καλάμι του φτερού δεν έχει χρωματισμό.

Καναρίνια μαύρα τοπάζιο

Η ευμελανίνη στο καναρίνι τοπάζιο είναι παρόμοια με εκείνη του κλασικού μαύρου καναρινιού, αλλά σε απόχρωση σκούρης μαύρης σοκολάτας. Η απουσία φαιομελανίνης επιτρέπει μια έντονη αντίθεση, η οποία εμφανίζεται στις καθαρές περιοχές στα πλαϊνά όλων των φτερών και γίνεται πιο εμφανής στα φτερά πτήσης και την ουρά.

Τα πόδια, τα νύχια και το ράμφος παρουσιάζουν ελαφρά ίχνη μελανίνης

Τα μάτια είναι σκούρα. Τα φτερά πτήσης και η ουρά πρέπει να είναι καλά χρωματισμένα.

Κατηγορίες και ονοματολογία​


Μαύρα Τοπάζιο Λευκά
Μαύρο Τοπάζιο Λευκό
Καναρίνια Μαύρα Τοπάζιο Λευκά

Μαύρα Τοπάζιο Κίτρινα
Μαύρο Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Μαύρο Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Μαύρο Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Μαύρα Τοπάζιο Κόκκινα
Μαύρο Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου (φωτο)
Μαύρο Τοπάζιο Κόκκινο

Μαύρο Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Μαύρο Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Βαθμολογία 30 βαθμοί (μελανίνη)

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​


EXCELLENT - ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
  • Ραβδώσεις καλά σχηματισμένες στο χρώμα της σκούρης μαύρης σοκολάτας, χωρίς σημάδια φαιομελανίνης οι οποίες έχουν τις ίδιες διαστάσεις με του κλασικού μαύρου.
  • Τα καλάμια των φτερών είναι πολύ καθαρά τονίζοντας τη μετάλλαξη.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια ελαφρώς μελανινικά.
Βαθμολογία: 29 βαθμοί.

GOOD - ΚΑΛΟ
  • Καλή εμφάνιση ευμελανίνης, ραβδώσεις όμοιες με του κλασικού μαύρου.
  • Μικρή παρουσία φαιομελανίνης.
  • Καλάμια πολύ καθαρότερα από τα κλασικά.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια ελαφρώς χρωματισμένα.
Βαθμολογία: 27-28 βαθμοί.

ACCEPTABLE - ΑΠΟΔΕΚΤΟ
  • Χρώμα σκούρης σοκολάτας.
  • Ραβδώσεις "σπασμένες", στενές ή ακαθόριστες.
  • Μεγάλη παρουσία φαιομελανίνης.
  • Καλάμια σχεδόν στο χρώμα των κλασικών.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια χωρίς χρώμα.
Βαθμολογία: 24-26 βαθμοί.

POOR - ΦΤΩΧΟ
  • Μελανίνη στο χρώμα της καφέ σοκολάτας.
  • Ραβδώσεις στενές, ακανόνιστες ή ελλείπεις.
  • Υπερβολική παρουσία φαιομελανίνης.
  • Σκουρόχρωμα καλάμια.
  • Ράμφος, πόδια και τα νύχια όμοια με των κλασικών καφέ πουλιών.
Βαθμολογία: 18-23 βαθμοί.

Καφέ Τοπάζιο

Οι ραβδώσεις φέρουν το ίδιο χρώμα με τα κλασικά καφέ δείγματα. Η απουσία φαιομελανίνης δημιουργεί έντονες αντιθέσεις μεταξύ των μελανινικών ραβδώσεων και του βασικού χρώματος. Τα φτερά πτήσης και η ουρά παραμένουν "καθαρά".

Ο σχηματισμός του χρωματισμού στις πλευρές είναι καλά διαμορφωμένος. Το ράμφος, τα πόδια και τα νύχια έχουν το χρώμα της σάρκας. Τα "καλάμια" των φτερών είναι ανοιχτόχρωμα. Τα μάτια έχουν σκούρο κόκκινο χρώμα.

Κατηγορίες και ονοματολογία​


Καφέ Τοπάζιο Λευκά
Καφέ Τοπάζιο Λευκό

Καφέ Τοπάζιο Κίτρινα
Καφέ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Καφέ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Καφέ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Καφέ Τοπάζιο Κόκκινα
Καφέ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Καφέ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Καφέ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Βαθμολογία 30 βαθμοί (μελανίνη)

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​


EXCELLENT - ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
  • Καφέ ραβδώσεις καλά σχηματισμένες με απουσία καφέ φαιομελανίνης.
  • Ραβδώσεις στις ίδιες διαστάσεις με του κλασικού καφέ.
  • Τα καλάμια είναι πολύ "καθαρά".
  • Ράμφος, πόδια και τα νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 29 βαθμοί.

GOOD - ΚΑΛΟ
  • Καλή εμφάνιση καφέ ευμελανίνης.
  • Ραβδώσεις όμοιες με του κλασικού καφέ.
  • Μικρή παρουσία φαιομελανίνης.
  • Καλάμια "καθαρά".
  • Ράμφος, πόδια και τα νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 27-28 βαθμοί.

ACCEPTABLE - ΑΠΟΔΕΚΤΟ
  • Καφέ όχι αρκετά σκούρο.
  • Ραβδώσεις "σπασμένες", στενές ή ακαθόριστες.
  • Μεγάλη παρουσία φαιομελανίνης.
  • Καλάμια σκούρα. Ράμφος, πόδια και νύχια πολύ ανοιχτόχρωμα.
Βαθμολογία: 24-26 βαθμοί.

POOR - ΦΤΩΧΟ
  • Κακός χρωματισμός του καφέ.
  • Ραβδώσεις στενές, ακανόνιστες ή ελλείπεις.
  • Αδύνατη η αναγνώριση της μετάλλαξης με βεβαιότητα.
  • Σκουρόχρωμα καλάμια. Ράμφος, πόδια και νύχια πολύ ανοιχτόχρωμα.
Βαθμολογία: 18-23 βαθμοί.

Αχάτης Τοπάζιο

Καστανές ραβδώσεις πολύ σκούρες που πλησιάζουν το μαύρο. Ραβδώσεις λεπτές και ευδιάκριτες όπως του κλασικού Αχάτη. Οι πλευρές είναι πολύ έντονες. Τα πόδια, τα νύχια και το ράμφος καλά σχηματισμένα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στα Μωσαϊκού τύπου η παρουσία του οπτικού Μπλε παράγοντα, αυξάνει την αντίθεση των γκρι τελειωμάτων στο φτερό μεταξύ των γραμμώσεων.

Κατηγορίες και ονοματολογία​


Αχάτες Τοπάζιο Λευκά
Αχάτης Τοπάζιο Λευκό
Καναρίνι Αχάτης Τοπάζιο Λευκό

Αχάτες Τοπάζιο Κίτρινα
Αχάτης Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Αχάτης Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Αχάτης Τοπάζιο Κίτρινο μωσαϊκού αρσενικό

Αχάτης Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Αχάτες Τοπάζιο Κόκκινα
Αχάτης Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου (φώτο)
Αχάτης Τοπάζιο Κόκκινο μη έντονου

Αχάτης Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Αχάτης Τοπάζιο Κόκκινο μωσαϊκού αρσενικό

Αχάτης Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Βαθμολογία 30 βαθμοί (μελανίνη)

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​


EXCELLENT - ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
  • Ραβδώσεις χρώματος σέπια, όμοιες σε σχήμα με του κλασικού Αχάτη.
  • Απουσία φαιομελανίνης.
  • Καλάμια "καθαρά".
  • Ράμφος, πόδια και τα νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 29 βαθμοί.

GOOD - ΚΑΛΟ
  • Καλή εμφάνιση του Σέπια.
  • Ραβδώσεις όμοιες με του κλασικού Αχάτη. Όχι πολύ φαρδιά τελειώματα στα φτερά πτήσης και την ουρά.
  • Καλάμια "καθαρά".
  • Ράμφος, πόδια και τα νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 27-28 βαθμοί.

ACCEPTABLE - ΑΠΟΔΕΚΤΟ
  • Σέπια σε ξεθωριασμένη απόχρωση.
  • Ραβδώσεις φαρδιές ή με καφέ απόχρωση. Απουσία των τυπικών τελειωμάτων.
  • Παρουσία φαιομελανίνης.
  • Τα καλάμια παραμένουν "καθαρά". Ράμφος, πόδια και νύχια πολύ ανοιχτόχρωμα.
Βαθμολογία: 24-26 βαθμοί.

POOR - ΦΤΩΧΟ
  • Ανεπαρκής απόχρωση του σέπια.
  • Ραβδώσεις φαρδιές, ελλιπείς, ακανόνιστες ή σε λάθος απόχρωση του σκούρου γκρι ή του ανοιχτού καφέ.
  • Υπερβολική παρουσία φαιομελανίνης.
  • Δύσκολη η αναγνώριση της μετάλλαξης με βεβαιότητα.
Βαθμολογία: 18-23 βαθμοί.

Ιζαμπέλ Τοπάζιο

Στην Ιζαμπέλ Τοπάζιο παρουσιάζεται το τυπικό σχέδιο της ευμελανίνης μιας κλασικής Ιζαμπέλας, αλλά αρκετά αραιωμένο προς μια "φουντουκί" απόχρωση. Η απουσία της φαομελανίνης επιτρέπει τη χρωματική αντίθεση και αναδεικνύει τα φωτεινά περιγράμματα στην πλάτη, τα φτερά των πτερυγίων και της ουράς.

Η ράχη των φτερών (καλάμι) είναι καθαρή. Το χρώμα των ματιών είναι κοκκινωπό. Τα πτερύγια και η ουρά είναι αρκετά αραιωμένα, με το τελείωμα τους όμως καλά χρωματισμένο.

Το ράμφος, τα πόδια και τα νύχια έχουν το χρώμα της σάρκας.

Κατηγορίες και ονοματολογία​


Ιζαμπέλ Τοπάζιο Λευκά
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Λευκό

Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κίτρινα
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κίτρινο/Κίτρινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κόκκινα
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ έντονου και μη έντονου
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού αρσενικό
Ιζαμπέλ Τοπάζιο Κόκκινο/Κόκκινο ιβουάρ μωσαϊκού θηλυκό

Βαθμολογία 30 βαθμοί (μελανίνη)

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​


EXCELLENT - ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
  • Το σχέδιο της ευμελανίνης είναι πλήρες, έχει την απόχρωση ανοιχτού φουντουκί και η φαιομελανίνη απουσιάζει.
  • Τηρουμένων των αναλογιών, είναι μια αραιωμένη κλασική Ιζαμπέλα.
  • Το καλάμι των φτερών είναι καθαρό.
  • Μάτια κοκκινωπά.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 29 βαθμοί.

GOOD - ΚΑΛΟ
  • Καλή έκφραση της ευμελανίνης σε φουντουκί απόχρωση.
  • Σχέδιο ανάλογο μιας κλασικής Ιζαμπέλας.
  • Καλάμι φτερών καθαρό.
  • Μάτια κοκκινωπά.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια στο χρώμα της σάρκας.
Βαθμολογία: 27-28 βαθμοί.

ACCEPTABLE - ΑΠΟΔΕΚΤΟ
  • Ελαφρώς πιο σκούρος τόνος στην απόχρωση του φουντουκί.
  • Ημιτελές ή συγκεχυμένο σχέδιο.
  • Εμφανής παρουσία φαομελανίνης.
  • Το καλάμι φτερών δεν είναι καθαρό (σκουραίνει).
  • Μάτια κοκκινωπά.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια, καθαρά.
Βαθμολογία: 24-26 βαθμοί.

POOR - ΦΤΩΧΟ
  • Κακή απόδοση της φουντουκί απόχρωσης. Αρκετά φωτεινή ή πολύ σκούρη στο χρώμα του καφέ.
  • Σχέδιο συμπαγές μην διακοπτόμενο, ακανόνιστο ή που απουσιάζει.
  • Σημαντική παρουσία φαιομελανίνης.
  • Εμφανής παρουσία ανομοιόμορφων περιοχών και αποχρωματοποίηση (μελανίνες).
  • Καλάμι σκούρο.
  • Μάτια σκούρα κόκκινα.
  • Ράμφος, πόδια και νύχια, καθαρά.
  • Γενικά κακό δείγμα της κατηγορίας, σε σημείο που μπορεί να γίνει σύγχυση με άλλες κατηγορίες.
Βαθμολογία: 18-23 βαθμοί.

Σημείωση: Ο συνδυασμός του Τοπάζιο με τον Οπτικό Μπλε Παράγοντα δίνει στα καναρίνια καλύτερη αντίθεση, ειδικά στα καναρίνια του Τοπάζιο Μωσαϊκού. Τα καναρίνια Αχάτες Τοπάζιο Μωσαϊκού σε συνδυασμό με τον με τον Οπτικό Μπλε Παράγοντα αυξάνουν την αντίθεση του γκρίζου των ραβδώσεων με το γκρι περλέ που τις περιβάλει.

Κληρονομικότητα της μετάλλαξης τοπάζιο

Το γονίδιο της μετάλλαξης κοβάλτιο μεταβιβάζεται στους απογόνους ως εξής, ανεξάρτητα από το ποιος από τους δύο γονείς εμφανίζει ή φέρει τη μετάλλαξη:

Normal* Χ Τοπάζιο​

100% καναρίνια φορείς τοπάζιο

Φορέας τοπάζιο Χ Τοπάζιο​

50% καναρίνια τοπάζιο
50% καναρίνια φορείς τοπάζιο

Φορέας τοπάζιο Χ Φορέας τοπάζιο​

25% καναρίνια τοπάζιο
50% καναρίνια φορείς τοπάζιο
25% καναρίνια

Τοπάζιο Χ Τοπάζιο​

100% καναρίνια τοπάζιο

* Ο όρος Normal αναφέρεται σε καναρίνι της ίδιας σειράς (Μαύρο, Καφέ, Αχάτης, Ιζαμπέλ) με μη μεταλλαγμένο γονίδιο στην ανάλογη θέση και όχι ένα καναρίνι ποικιλόχρωμο, φωνής, τύπου ή κοινό.


Media gallery Καναρινιών Τοπάζιο​

 
Σταύρο η γραφή στην ονοματολογία έχει κάποια διαφορά στην Ελληνική απόδοση.
  • Έντονο Κόκκινο Αχάτης Τοπάζιο εμείς το αναφέρουμε σαν ΑΧΑΤΗΣ ΤΟΠΑΖΙΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΕΝΤΟΝΟ ή το
  • Μωσαϊκού Κόκκινο Ιβουάρ Αχάτης Τοπάζιο εμείς το λέμε ΑΧΑΤΗΣ ΤΟΠΑΖΙΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΙΒΟΥΑΡ ΜΩΣΑΙΚΟΥ
Βέβαια στην ουσία λέει το ίδιο πράγμα και δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να κάτσεις να ασχοληθείς.

Υ. Γ. Α! Στην αρχή στην πρώτη σειρά η λέξη διαμόρφωση ίσως να μην είναι τόσο "σωστή" όσο η λέξη τροποποίηση. Μου φαίνεται ότι η δεύτερη σαν να αποδίδει καλύτερα την ουσία. 😉
 
Μάκη, ο όρος διαμόρφωση σημαίνει την αποτύπωση του ίδιου πράγματος σε τέτοιο σχηματισμό που να δίνει διαφορετική εντύπωση ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για το ίδιο χαρακτηριστικό. Δηλαδή, ο τρόπος που εμφανίζεται το ίδιο χαρακτηριστικό, μπορεί να αποδώσει διαφορετική εικόνα, εάν διαμορφωθεί με διαφορετικό τρόπο.

Ο όρος τροποποίηση από την άλλη, σημαίνει αλλαγή του κύριου χαρακτηριστικού, είτε πρόκειται για βελτίωση είτε για υποβάθμιση, οπότε σε αυτή την περίπτωση, το αποτέλεσμα είναι πραγματικά διαφορετικό από το κύριο χαρακτηριστικό.

Με βάση αυτά, είναι όντως ο όρος τροποποίηση αυτός που ισχύει πραγματικά;
 
Κάπως έτσι τα είχα κι' εγώ στο μυαλό μου. Πρόκειται για παράγοντα ΑΡΑΙΩΣΗΣ του μαύρου και μάλιστα με μεταβολή (μετάλλαξη) σε βαθύ ΣΟΚΟΛΑ. Εσύ τι λες;
 
Τελικά ο Αχάτης Τοπάζιο Λευκό για παράδειγμα, που κατηγοριοποιείται; Στους Αχάτες ή στα Τοπάζια;
 
Τελικά αυτό το πουλί που κατηγοριοποιείται; Στους Αχάτες ή στα Τοπάζια;
Είναι ένα πουλάκι της ΜΑΥΡΗΣ σειράς. Ανήκει στα αραιωμένης μελανίνης άρα ΑΧΑΤΗΣ και στην μετάλλαξη Τοπάζιο. Η πλήρης ονομασία του - ΑΧΑΤΗΣ ΤΟΠΑΖΙΟ ΛΕΥΚΟΥ.

Τώρα αν θέλεις εσύ να δημιουργήσεις κατηγορίες παρουσίασης για κάθε μετάλλαξη, πρέπει να κρατήσεις καθαρή την ΒΑΣΙΚΗ που θα λέγεται ΑΧΑΤΕΣ και θα περιλαμβάνει όλα τα αραιωμένα της ΜΑΥΡΗΣ σειράς (π.χ. ΑΧΑΤΗΣ ΛΕΥΚΟΣ, ΑΧΑΤΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ, ΑΧΑΤΗΣ ΚΙΤΡΙΝΟ ΙΒΟΥΑΡ κ.λπ) και να σχηματίσεις μια νέα βιβλιοθήκη με όλες τις νεότερες μεταλλάξεις με την σειρά εμφάνισής τους.
  1. ΠΑΣΤΕΛ
  2. ΓΚΡΙΖΟΦΤΕΡΑ
  3. ΟΠΑΛ
  4. ΦΑΙΟ
  5. ΣΑΤΙΝΕ
  6. ΤΟΠΑΖΙΟ
  7. ΕΟΥΜΟ
  8. ΤΖΑΣΠΕΡ
  9. ΟΝΥΧΑΣ
  10. ΚΟΒΑΛΤΙΟ
  11. ΜΑΟΝΙ (ΜOGNO)
Με αυτό τον τρόπο το πουλάκι θα πάει στην σελίδα των ΤΟΠΑΖΙΟ. Εκεί θα υπάρχουν όλα τα ΤΟΠΑΖΙΟ. Μαύρο, Καφέ, Αχάτες...
 
Μα τοπάζιο έχουμε και μαύρο και καφέ και αχάτη. Γιατί το κατατάσσεις αποκλειστικά στα μαύρα;
Η απάντηση αφορά το συγκεκριμένο πουλάκι της φωτογραφίας. Απο την στιγμή που είναι ΑΧΑΤΗΣ ανήκει αυτόματα στην μαύρη σειρά.

Η μαύρη σειρά αποτελείται απο το ΜΑΥΡΟ και τον ΑΧΑΤΗ.
Η καφέ σειρά απο το ΚΑΦΕ και την ΙΖΑΜΠΕΛΛΑ .

Κάθε πουλάκι που έχει Μαύρη ή Γκρί ευμελανίνη στο σχέδιο πλάτης δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο πέραν απο ΜΑΥΡΟ ή ΑΧΑΤΗΣ.

Κάθε πουλάκι που έχει Καφέ ή Μπέζ ευμελανίνη στο σχέδιο πλάτης δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο εκτός απο ΚΑΦΕ ή ΙΖΑΜΠΕΛ.
 
Κάτι τέτοιο σκεφτόμουν να σου ζητήσω χθες το βράδυ.

Εδώ η διαφορά είναι εμφανής όχι μόνο λόγω του λιποχρώματος αλλά και γιατί το μαύρο κάνει καλύτερο κοντράστ από το καφέ, ειδικά όταν το χρώμα βάσης είναι ανοιχτόχρωμο. Τι γίνεται όμως αν βάλεις δίπλα δίπλα έναν αχάτη τοπάζιο λευκού και έναν αχάτη λευκό;

Πώς ακριβώς διακρίνεται πρακτικά, από τον φαινότυπο η μία μετάλλαξη από την άλλη;

1114gr.webp 222αχατης_λευκός.webp
 
Oι νεότερες μεταλλάξεις (δλδ όλες οι υπόλοιπες πέραν των 4ων βασικών σειρών) είναι, ως επί το πλείστον, αραιώσεις της βασικής σειράς που ανήκουν. Η δράση τους συνήθως έχει να κάνει με την αραίωση της έντασης της ευμελανίνης της βασικής σειράς τους (του Μαύρου και του Καφέ). Αυτό δημιουργεί έναν τελείως διαφορετικό φαινότυπο.

Πέραν όμως από αυτό το βασικό γεγονός, υπάρχουν λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν την κάθε μια μετάλλαξη. Μια από αυτές είναι και η δράση της επί της φαιομελανίνης. Μιας χρωστικής που η παρουσία της είναι πολύ καθοριστική στην τελική εμφάνιση κάθε δείγματος.

Αυτά σαν μια μικρή απάντηση στο θέμα. :)
 
Εντελώς απλοποιημένα και με βάση αυτό που βλέπω, μπορώ να πω ότι αν αφαιρέσεις όλο το γρι από τον λευκό αχάτη και αφήσεις μόνο το χρώμα βάσης, αυτό που μένει είναι ένας αχάτης τοπάζιο λευκός.

Δηλαδή, στον αχάτη η μαύρη ράβδωση περιβάλλεται από γρι χρώμα που δεν επιτρέπει καλά καλά το χρώμα βάσης να εμφανισθεί, ενώ στον αχάτη τοπάζιο η περίμετρος ράβδωσης του φτερού είναι καθαρή και εμφανίζεται η βάση του.
 
Χά😀 Σταυρό θυμάμαι που του είχα πει κάποτε τον καημό μου. "Κύριε Μάκη, δεν μπορώ να ξεχωρίσω εύκολα τον αχάτη από από τον αχάτη τοπάζιο". Και μου απάντησε "τι νομίζεις, έτσι εύκολα φοράμε τα γαλόνια;". Ομοίως και στην Παναττική, όταν από λάθος αναγραμματισμού στην καρτέλα, επέστρεψα για κρίση δυο κλουβιά στον κριτή. Πριν προλάβω να τα ακουμπήσω στον πάγκο, μου λέει "αυτό δεν είναι τοπάζιο, είναι αχάτης". Πρέπει να ήταν και τρία μέτρα η απόσταση.

Η αλήθεια είναι ότι κάποιοι τύποι τοπάζιο είναι πιο εύκολο να αναγνωριστούν. Θέλει όμως γενικά μια εμπειρία πάνω στο μοτίβο των ραβδώσεων, στην βροχή που λέμε. Πέρα από τη φαιομελανινη, είναι και αυτό ένα μυστικό.

Παρόλα αυτά, όταν συγκρίνουμε μεταλλάξεις και προσπαθούμε να βγάλουμε ένα απλοποιημένο συμπέρασμα, πρέπει να το κάνουμε και επάνω στο ίδιο πτέρωμα, όχι μόνο στο ίδιο λιπόχρωμα.

Τέλος, οι αχάτες τοπάζιο σε κίτρινο εντόνου που επεξεργάζεται ο κύριος Μάκης, είναι εκπληκτικά πουλιά, έστω και αν τα βλέπεις μπροστά σου, μοιάζουν με φωτοσοπ. Και διαφέρουν από αχάτες.
 
Oι διαφοροποιήσεις στα συγκεκριμένα πουλιά, είναι μάλλον εύκολη υπόθεση για ένα έμπειρο μάτι. Υπάρχουν μεταλλάξεις που εύκολα "μπερδεύονται". Να μην ξεχνάμε ότι στις εκθέσεις δεν παρουσιάζονται μπροστά στον κριτή, μόνον πούλια υποδείγματα. Δηλαδή μόνον πιστά αντίγραφα της κατηγορίας τους.

Παρουσιάζονται και πουλιά με "λάθη". Κάποιες φορές τα λάθη της μιας κατηγορίας υπερκαλύπτουν τα όρια μιας άλλης, με αποτέλεσμα το δείγμα να τείνει να μεταπηδήσει σε άλλη κατηγορία. Ο κριτής πέραν από την απαραίτητη θεωρητική γνώση, πρέπει να έχει συνεχή επαφή με όλες τις κατηγορίες τις οποίες κρίνει και μάλιστα επαφή με μεγάλο αριθμό δειγμάτων. Γι' αυτό η συνεχής συμμετοχή σε κρίσεις καλυτερεύει έναν κριτή και η απουσία του από αυτές τον περιθωριοποιεί.
 
Χωρίς τίτλους, κρίνοντας από την φωτογραφία και μόνο, ίσως να μας φαινόταν παράξενο το παραπάνω πουλάκι να είναι μαύρο τοπάζιο αντί σκέτο αχάτης. Προσωπικά εμένα ακόμη έτσι μου φαίνεται. Η άποψη που έχω βέβαια, είναι πως ότι και αν είναι, έχουμε εδώ γενικά έναν κακό φαινότυπο.

Παρόλα αυτά μπορούμε να παρατηρήσουμε πως παρότι Μαύρο, τα κεράτινα μέρη δεν φέρουν εμφανή σημεία μελανίνης και αυτό είναι άλλο ένα χαρακτηριστικό αυτής της αυτοσωμικής μετάλλαξης που λέγεται τοπάζιο. Η καφέ χρώσεις στην πλάτη και το σβέρκο, δηλαδή η φαιομελανίνη, είναι αρκετές και ευδιάκριτες.

Αν έφερε το ίδιο πουλάκι και το γονίδιο του αχάτη θα αναμέναμε αυτή να εξαφανιστεί. Αυτό γιατί ο αχάτης και το τοπάζιο μπορούν να δράσουν συνδυαστικά μειώνοντας στο ελάχιστο την φαιομελανίνη, εδώ όμως έχουμε ένα μαύρο τοπάζιο.
 
Πράγματι! Η γράμμωση του σχεδίου πλάτης δεν θυμίζει σε τίποτα ένα Μαύρο. Οι γραμμές είναι ασυνεχείς και διακοπτόμενες. Όμως δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι ένας καθαρός Αχάτης αφού έχει ένα μελιτζανί μάτι 😉. Όσο για την φαιομελανίνη, είναι αυτό που λέμε "κάνει πάρτυ".
 
Οσο για την φαιομελανίνη, είναι αυτό που λέμε "κάνει πάρτυ".
Πάντως το έχω παρατηρήσει σε φωτογραφίες αρκετών μαύρων τοπάζιο στο ιντερνετ. Η φαιομελανίνη αφενός υπάρχει και αφετέρου έχει μια πολύ περίεργη διάχυση, σαν ένα ελαφρύ χνούδι, ειδικά στην πλάτη και προς τα πτερύγια.

Κύριε Μάκη, αυτός ο ανομοιόμορφος χρωματισμών μελανίνης και λιποχρώματος στο κεφάλι, είναι κάτι που πρέπει να περιμένουμε ή είναι και αυτό σημάδι κακού φαινοτύπου;

Ομως δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι ένας καθαρός Αχάτης αφού έχει ένα μελιτζανί μάτι
Ααα... Τα μελιτζανιά, να μην τα βάλεις πια... Πέρδικα της ακρογιαλιάς και ψάρι της θαλάσσης, ααα...

Ήταν κακός αχάτης!
 
α) Αυτό συμβαίνει κατα κύριο λόγο στα πουλιά με κόκκινη βάση. Αυτά, ακόμα κι' αν δεν υπάρχει φαιομελανίνη, η διάχυση του λιποχρώματος και η ανάμιξη με τα υπολείμματά της, ακόμα και σε γκρι απόχρωση, δημιουργούν αυτή την εικόνα.
β) Αν όλος ο μανδύας του πουλιού έχει μια ομοιόμορφη κατανομή λιποχρώματος, ποτέ δεν βλέπουμε μια τέτοια εικόνα. Είναι κακό δείγμα χιονέ.
 
Η Δράση της μετάλλαξης Τοπάζιο από τη φωλιά

2 x Δυο Μαύρα Λευκού φορείς Τοπάζιο
1 x Ένα Μαύρο Τοπάζιο Λευκού Κυρίαρχου
1 x Ένα Μαύρο Τοπάζιο Κίτρινου

Στα δυο πουλάκια ΜΑΥΡΟ ΛΕΥΚΟ / ΤΟΠΑΖΙΟ (ετεροζυγώτες) είναι εμφανής η αραίωση της μαύρης ευμελανίνης, (έχοντας στο μυαλό μας την απόχρωση της Μαύρης σειράς). Στα Μαύρα Τοπάζιο όμως (ομοζυγώτες) είναι ακόμα πιο εμφανής η αραίωση αλλά και η διαφοροποίηση της απόχρωσης του Μαύρου που πάει προς το Μαρόν.

Στο πουλάκι με την λευκή βάση είναι εμφανέστατη η διαφοροποίηση, ενώ στο άλλο με την κίτρινη βάση η απόχρωση ξεγελάει το μάτι και δείχνει σαν γκρι του Αχάτη.

Καναρινάκια_Τοπάζιο_φωλιά.webp

Νεαρά καναρινάκια Τοπάζιο

Εδώ μερικά από τα φετινά Αχατάκια Τοπάζιο Κίτρινα Έντονα, σχεδόν έτοιμα από πτέρωμα.

1_topaz_agate.webp2_topaz_agate.webpΚαναρινάκια_Τοπάζιο_Αχατάκια.webp
 
Back
Top