Γενικά Οδηγός κριτηρίων φωνής Timbrado

  • Θεματοθέτης Θεματοθέτης panos70
  • Ημερομηνία Ημερομηνία

panos70

PB Member
Εγγραφή
1 Νοε 2013
Μηνύματα
634
Πόλη
Πολύκαστρο
Γενικά χαρακτηριστικά ως προς την εκτίμηση του τραγουδιού

Όταν ένα timbrado ή άλλο καναρίνι αρχίζει να κελαηδάει, και πριν να αναλύσει κάθε γύρισμα του ρεπερτορίου του χωριστά, ο κριτής (ή ο λάτρης) θα πρέπει να λάβει υπόψη διάφορα στοιχεία που θα είναι βασικά στην κρίση του κελαηδίσματος. Όγκος ή ένταση φωνής, που πρέπει να είναι σωστή, αποφεύγοντας φωνές στριγγές ή πολύ φτωχές

1- Στριγγή φωνή: http://www.sendspace.com/file/1lsq4x

2- Φτωχή φωνή (με επιπλέον άσχημη απαγγελία):http://www.sendspace.com/file/bhqjr6

Ηχόχρωμα φωνής: Σε αυτή τη περίπτωση χρησιμοποιούμε τον όρο «ηχόχρωμα» (timbre)με την έννοια της ποιότητας του ήχου που μας επιτρέπει να διακρίνουμε για παράδειγμα ένα βιολί από μια βιόλα ακόμα κι όταν ερμηνεύουν την ίδια νότα και τον ίδιο τόνο. Υπ’ αυτή την έννοια η φωνή του timbrado, το «ηχόχρωμά» του, ορίστηκε ως λαμπρό και μεταλλικό και είναι διαφορετικό από εκείνο άλλων ρατσών.

Το 3ο αρχείο αντιστοιχεί σε ένα παράδειγμα με γυρίσματα υπερβολικά επιμήκη και, κυρίως στο τέλος, εξαιρετικά βαθειά που μοιάζουν ακόμα ακόμα τονικά διαμορφωμένα, γεγονός που πρέπει να αποφεύγεται αφού δίχνει μια εξειδίκευση προς το κενό, συνεχές και χαμηλών τόνων τραγούδι δηλαδή προς το πεδίο των Roller.

Το 4ο αρχείο ανήκει σε ένα timbrado με ένα κάποιο ποσοστό αίματος Malinois. Το μεγαλύτεορ μέρος των νοτών του έχουν υδάτινη ηχώ και η φωνή δεν είναι επαρκώς λαμπερή.

3- Παρέκλιση προς κελάηδισμα Roller:http://www.sendspace.com/file/dm338n
4- Παρέκλιση προς κελάηδισμα Malinois:http://www.sendspace.com/file/ce0r24

Aπαγγελία: Μπορεί να οριστεί ώς η καθαρότητα στην εκπομπή του κελαηδίσματος με την κατάληλη ισορροπία ανάμεσα σε φωνήεντα και σύμφωνα που δημιουργούν την κάθε στροφή. Τα αρχεία 5 και 6 αντιστοιχούν σε timbrados με εξαιρετική απαγγελία ενώ το 7 υπολείπεται σε αυτό το κομμάτι, οι νότες εμφανίζονται χωρίς ανάπτυξη και προκύπτουν και πολύ μπερδεμένες.

5- Καλή απαγγελία:http://www.sendspace.com/file/82o0nb
6- Καλή απαγγελία:http://www.sendspace.com/file/lcz7b6
7- Κακή απαγγελία:http://www.sendspace.com/file/4cs9vz

Μουσικότητα: Οι στροφές και οι νότες πρέπει να διατηρούν μεταξύ τους μια κάποια σχέση. Η κάθε μια νότα δεν είναι μια απομονωμένη οντότητα αν δεν ξεκινάει από ένα μεγαλύτερο σύνολο που είναι το κελάηδισμα στο σύνολό του. Το αρχείο 8 αντιστοιχεί σε ένα αρσενικό με ένα ιδιαίτερα πλούσιο και πολύ δομημένο ρεπερτόριο ενώ εκείνο του 9 υπολείπεται τάξης, δεν είναι μουσικό.

8-Μουσικό κελάηδισμα:http://www.sendspace.com/file/oq30ko
9-Μη μουσικό κελάηδισμα:http://www.sendspace.com/file/s06zp7

Ποικίλο κελαήδισμα: το κελάηδισμα δεν πρέπει να είναι μονότονο γενονός που σημαίνει ότι πρέπει να εμπεριέχει επαρκή ποικιλία ηχοχρώματος, τονικότητας (το αρχείο 10 είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε αυτά τα δυο στοιχεία) και ρυθμών. Σε σχέση με αυτά τα τελευταία ο Κώδικας του Ισπανικού Τimbrado ορίζει ότι οι ημιαργοί ρυθμοί και, κυρίως, οι αργοί είναι ουσιώδεις για τη ράτσα αλλά αυτοί οι αργοί ρυθμοί θα πρέπει επίσης να είναι ποικίλοι. Το αρχείο 11 ξεχωρίζει για τα άριστα ρυθμικά χαρακτηριστικά του ενώ το 12 δίχνει έναν ρυθμό υπερβολικά επιταχυντικό και μονότονο.

10- Ποικιλία ηχοχρώματος και τονικότητας:http://www.sendspace.com/file/azf0zn
11- Ρυθμική ποικιλία:http://www.sendspace.com/file/wqfhui
12- Επιταχυντικός και μονότονος ρυθμός: (μη διαθέσιμος ήχος)

Εκτίμηση των επιμέρους νοτών

Εφόσον λοιπόν λάβουμε υπόψη τα γενικά χαρακτηριστικά του κελαηδίσματος ενός συγκεκριμένου timbrado, μπορούμε να συνεχίσουμε με την ανάλυση της κάθε μίας από τις συγκεκριμένες νότες που συναποτελούν το ρεπερτόριό του. Και τα δυο βήματα είναι απαραίτητα στη σωστή εκτίμηση του κελαηδίσματος αλλά πρέπει να θυμηθούμε ότι η ανάλυση των γενικών χαρακτηριστικών είναι πάντα η πιο σημαντική πρότι αυτό το δεύτερο βήμα θα μας βοηθήσει να πετύχουμε μια πιο βαθειά γνώση του κελαηδίσματος. Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστκά που πρέπει να μελετήσουμε για κάθε μία στροφή είναι:

Απαγγελία: Όπως έχουμε ήδη πει η απαγγελία είναι η καθαρότητα στην εκπομπή του κελαηδίσματος και η ποιότητα στην απαγγελία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ποιότητα των φωνητικών οργάνων. Με αυτό το τρόπο, συχνά, ένα πουλί με καλή απαγγελία θα δίξει αυτές του τις ικανότητες σε όλο ή στο μεγαλύτερο μέρος του ρεπερτορίου του αν και, εξαιτίας της ειδίκευσης προς συγκεκριμένες ουσιαστικές τάσεις ηχοχρώματος (κενή, υδάτινη, λαμπερή) είναι επίσης φυσιολογικά αρσενικά με ουσιαστικές διαφορές στην ποιότητα της απαγγελίας των διαφορετικών γυρισμάτων του ρεπερτορίου τους. Το αρχείο 1 αντιστοιχεί σε ένα timbrado με πολύ καλή απαγγελία ενώ το 2 δίχνει τα σαφή ατοπήματα άλλου καναρινιού.

1-Καλή απαγγελία: http://www.sendspace.com/file/nwso1o
2-Κακή απαγγελία:http://www.sendspace.com/file/y259sv

Φωνητική ποικιλία: Οι ποικιλομορφία των ήχων που συναποτελούνται από διαφορετικά σύμφωνα και φωνήεντα μπορούν να συντεθούν και να ερμηνευτούν από φωνητικά όργανα ποιότητας. Με αυτό το τρόπο μια στροφή θα έχει μεγαλύτερη αξία όσο πιό ποικιλόμορφη είναι. Το αρχείο 3 δίχνει διανθίσματα (floreos) πολυποίκιλα και δύσκολης ερμηνίας ενώ το 4 είναι πολύ απλό και γι’αυτό πολύ μικρότερης αξίας

3-Πολυποίκιλα γυρίσματα:http://www.sendspace.com/file/sfy1yx
4-Απλό γύρισμα:http://www.sendspace.com/file/prbnal

Διαφοροποίηση τόνου: είναι δηλαδή η ικανότητα κάποιων πουλιών να διαφοροποιούν τον τόνο μιας νότας όπως δίχνει το αρχείο 5 με την ανοδική διαφοροποίηση ενός διανθίσματος (floreo)

5-Διαφοροποίηση τόνου:http://www.sendspace.com/file/psxfq2

Διαφοροποίηση έντασης: Συνίσταται στη διαφοροποίηση και τον όγκο της νότας, από πολύ σε λίγο, από λίγο σε πολύ και ακόμα καλύτερα όπως στην ακόλουθη περίπτωση, αυξάνοντας, μειώνοντας και ξανααυξάνοντας την ένταση

6-Διαφοροποίηση έντασης:http://www.sendspace.com/file/4kbyyc

Αλλαγές στο ρυθμό της νότας: Αυξάνοντας ή μειώνοντας το ρυθμό έντασης

7- Αύξηση ρυθμού:http://www.sendspace.com/file/qigfae
8- Μείωση ρυθμού:http://www.sendspace.com/file/0jvvxt

Τα λάθη

Τα λάθη έιναι αρνητικές νότες που αφαιρούν βαθμούς στη συγκεντρωτική βαθμολογία του πουλιού, από έναν έως τρεις βαθμούς για την κάθε μία σε σχέση με τη σοβαρότητα. Ο Κώδικας των Timbrados αναφέρει 3 πιθανά λάθη, που όλα χαρακτηρίζονται από ήχους εξαιρετικά δυσάρεστους:

Ξύσιμο ή γδάρσιμο (rascada): Είνμαι ένα ελάττωμα που μπορέι να παρουσιαστεί στις συνεχιζόμενες νότες (ηχόχρωμα και παραλλαγές γυρισμάτων) όπως και σε μια μορφή από διανθίσματα (floreos) που ονομάζονται διαγώνια (sesgados) ή καυγδίσματος (rina). Συμβαίνει όταν το σύμφωνο «ρ» ηχεί με μεγαλύτερη δύναμη από το φωνήεν που το συνοδεύει. Όταν το ελλάτωμα δεν είναι τόσο σοβαρό λέγεται απόξεση (roce). Το αρχείο 1 είναι καλού ηχοχρώματος, με τη σωστή ισορροπία ανάμεσα σε σύμφωνο και φωνήεν.

Το αρχείο 2 αντιστοιχεί σε ηχόχρωμα εξαιρετικά τριμμένο (rozado) ενώ το 3 είναι σαφώς γδαρμένο (rascado) και θα έπρεπε να δωθεί ποινή. Τα αρχεία 4, 5 και 6 αντιστοιχούν σε «καυγαδίσματα» (rinas) με ξεχωριστή συμφωνική σύνθεση, όλα πολύ σωστά. Το αρχείο 7 είναι ενός «καυγαδίσματος» (rina) στην οποία το σύμφωνο είναι κάπως σκληρό χωρίς να είναι rozada. Το «καυγάδισμα» του αρχείου 8 είναι μια ελαφριά απόξεση και στο 9 το ελλάτωμα είναι μεγαλύτερο, μπορώντας να θεωρηθεί γδάρσιμο.

1- Σωστό ηχόχρωμα:http://www.sendspace.com/file/l2l3fd
2- Ηχόχρωμα απόξεσης:http://www.sendspace.com/file/ov02ih
3- Ηχόχρωμα γδαρμένο:http://www.sendspace.com/file/9bnpik
4- Καλό «καυγάδισμα»:http://www.sendspace.com/file/38ao1o
5- Καλό «καυγάδισμα»:http://www.sendspace.com/file/mx817z
6-Καλό «καυγάδισμα»:http://www.sendspace.com/file/wcovib
7- Σκληρό «καυγάδισμα»:http://www.sendspace.com/file/9wfqph
8- «Καυγάδισμα» απόξεσης:http://www.sendspace.com/file/cxqhp3
9- «Καυγάδισμα» γδαρμένο:http://www.sendspace.com/file/iaet2l

Τραχυφωνία: Πρόκειται για ξαφνικές αυξήσεις στην ένταση της φωνής μέχρι σημείου να μετατραπεί σε δυσάρεστους ήχους που σπάνε τη μελωδία του Κώδικα κελαηδίσματος και το κάνουν να μοιάζει περισότερο με θόρυβο παρά με μουσική. Μπορουν να συντρέχουν σε οποιαδήποτε νότα του αλλά είναι κυρίως κοινές σε εκείνες που ενσωματώνουν ήχους σε παχύ «τσ».

Το αρχείο 10 συμπεριλαμβάνει δύο συνεχιζόμενες νότες του ίδιου πουλιού, η πρώτη όχι εξαιρετικά ποιοτική επειδή είναι απλή και έχει μια κάποια απήχηση στο «τσ» και η δεύτερη ένα «τσ» σαφώς τραχύφωνο και άρα τιμωρήσιμο. Το αρχείο 11 περιλαμβάνει μέρος του κελαηδίσματος ενός timbrado στο οποίο υπάρχει απήχηση του «τσ» σε όλη την έκτασή του.

Όλα τα «τσ» πρέπει να αποφεύγονται αφού είναι τραχύς ήχος που μπορέι πάντα να αντικατασταθεί από άλλο φωνήεν μεγαλύτερης ποιότητας και που επιπλέον εύκολα μετατρέπεται σε τραχύφωνο όπως συμβαίνει στην πρώτη νότα και ειδικά στην τελευταία του αρχείου.

10- Τραχυφωνία:http://www.sendspace.com/file/bo0umc
11- Τραχυφωνία:http://www.sendspace.com/file/e9rdd6

Ένρινος ήχος: Είναι ένα ελλάτωμα στην απαγγελία που μοιαζει με τη φωνή ενός ανθρώπου που μιλάει ένρινα. Είναι σύνηθες στα γυρίσματα που προφέρονται με το φωνήεν «ε» ή σε timbrados υδάτινης γενεαλογίας με ελαττωματική απαγγελία. Το αρχείο 12 αντιστοιχέι σε ένα πουλί με φωνή καθαρά ένρινη που επηρεάζει όλο το ρεπερτόριό του γι ‘ αυτό επιθδέχεται τιμωρίας λάθους. Τα αρχεία 13 και 14 έχουν 2 ένρινες νότες οι οποιές αν τιμωρηθούν ή όχι θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο προκύπτει επηρεασμένη η ολότητα του ρεπερτορίου (αν εμφανίζονται περισσότερα γυρίσματα με το ίδο ελλάτωμα, με τί συχνότητα αυτές οι ελαττωματικές νότες ερμηνεύονται...)

12- Ένρινη φωνή:http://www.sendspace.com/file/x93io7
13- Ένρινη καμπάνα:http://www.sendspace.com/file/1egoip
14- Ένρινο γύρισμα:http://www.sendspace.com/file/5gdjct

http://www.canariostimbrados.es/indextutorial.html

Έχοντας παρατηρήσει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα Timbrado, αφιερώνω το άρθρο αυτό στους λάτρεις, στους γνώστες και τους επίδοξους εραστές του.
Υ. Γ. Για να ακούσετε τα ηχητικά αρχεία, πατάτε πάνω τους και όταν ανοίξει η σελίδα κλικάρετε το παραθυράκι click here to start download from sendspace και μετά πατάτε open στο παράθυρο που θα εμφανιστεί.


Αυτό το έγγραφο αρχικά επεξεργάστηκε από Luis Sanchez για την αμερικανική σελίδα Timbrado floreado Avian World_Lizard Canary και στη συνέχεια μεταφράστηκε και προσαρμόστηκε από τον Roque Diez στο φόρουμ Avian World_Lizard Canary όπου δεν είναι πλέον διαθέσιμο. Ανακτήθηκε όμως αφού θεωρήθηκε πολύ χρήσιμο σαν εργαλείο, ειδικά για εκείνους που είναι νέοι σε αυτό το χόμπι και έχουν δυσκολία στη διάκριση μεταξύ ήχων ποιότητας και εκείνων που δεν είναι και τόσο ποιοτικοί. Το άρθρο επικεντρώνεται στη μελέτη των γενικών χαρακτηριστικών του τραγουδιού και όχι στη διάκριση μεταξύ των στροφών ή των επιμέρους νοτών. Για την τελευταία υπάρχουν επίσης καλές δουλειές στο διαδίκτυο, μεταξύ των οποίων και εκείνη που φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του Bonil Alberto http://www.canariodelpais.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=27
 
πολυ καλο αρθρο Πανο... αν και μερικα αρχεία δεν ανοίγουν ειναι παρα πολυ καλό συγχαρητήρια... η μεταφραση κλπ. εινα δική σου δουλειά;
 
Πανο αν και δε με ενδιαφερουν τα τιμπραντο ως προς την εκτροφη(τα εχουμε πει εμεις 😀),θελω να ρωτησω λεπτομερειες απλα για να γνωριζω εγω και οποιος θελει αλλος εδω μεσα να μαθει. Ισχυει οτι τα τιμπραντο εχουν 12 φωνες;ισχυει οτι για να ειναι ενα καναρινι τιμπραντο πρεπει να εχει τουλαχιστον 6 απο αυτες τις φωνες;και οταν λεμε φωνες τι εννοουμε; Μελωδιες ας πουμε, διαφορετικους τονους;
 
Back
Top