Γενικά Τα ενήλικα καναρίνια διασκευάζουν τις μελωδίες που είχαν διδαχτεί

Τα νεαρά καναρίνια μπορούν να διδαχθούν μελωδίες, τις οποίες όμως διασκευάζουν όταν ενηλικιωθούν δίνοντας έτσι προσωπικό τόνο και ύφος στο τραγούδι τους.

Τα νεαρά καναρίνια μπορούν να διδαχθούν μελωδίες​

Για κάποια είδη πουλιών, η εκμάθηση τραγουδιών αποτελεί μέρος της ανάπτυξής τους, όπως ακριβώς συμβαίνει με την εκμάθηση της γλώσσας στα παιδιά. Ακούνε τους γονείς τους και άλλους ενηλίκους, απομνημονεύουν, μιμούνται, εξασκούνται και την κατάλληλη στιγμή είναι σε θέση να "ψελλίσουν" χαρακτηριστικούς τόνους του είδους τους, που θα βοηθήσουν στο μέλλον να προσελκύσουν τους συντρόφους τους.

Επιστήμονες του πανεπιστημίου Rockefeller ανακάλυψαν ότι νεαρά καναρίνια μπορούν να αποστηθίσουν με ακρίβεια ένα τραγούδι που παράχθηκε από ηλεκτρονικό υπολογιστή, ακόμη κι αν αυτό δε θυμίζει σε τίποτα καναρίνι. Καθώς όμως τα πουλιά μεγαλώνουν, επεξεργάζονται το τραγούδι τους αποβάλλοντας ή διασκευάζοντας κάποια στοιχεία του και στη συνέχεια προσθέτουν σε αυτό τυπικές στροφές και φράσεις μιας μελωδίας ενήλικου καναρινιού.

"Αυτό το είδος του "επαναπρογραμματισμού" μας θυμίζει την ευελιξία της αναδιοργάνωσης φωνημάτων στην ανθρώπινη ομιλία και είναι μια πτυχή της φωνητικής επιδεξιότητας των πουλιών η οποία δεν είχε περιγραφεί πριν", μας λέει ο Fernando Nottebohm, Ph.D., Rockefeller's Dorothea L. Leonhardt Καθηγητής και προϊστάμενος του εργαστηρίου συμπεριφοράς των ζώων.

Τα νεαρά καναρίνια μαθαίνουν συνήθως τα τραγούδια τους αντιγράφοντας αυτά των παρακείμενων ενηλίκων αρσενικών, μια διαδικασία η οποία διαρκεί έξι έως οκτώ μήνες. Αυτό όμως δεν πρέπει να θεωρείται απαραίτητο, καθώς τα πουλιά που μεγαλώνουν μόνα χωρίς να ακούν το τραγούδι άλλων καναρινιών, αναπτύσσουν τελικά πλήρως το τυπικό τραγούδι των καναρινιών μέχρι την ενηλικίωσή τους.

Εν κατακλείδι, τα νεαρά καναρίνια είναι γονιδιακά προγραμματισμένα να αναπτύσσουν καθώς μεγαλώνουν την ικανότητα έκφρασης του τυπικού τραγουδιού των καναρινιών, ανεξαρτήτως των συνθηκών του περιβάλλοντος που ζουν.

Παρ' όλα αυτά, ο Timothy Gardner, Ph.D., είχε ακούσει ως μεταδιδακτορικός συνεργάτης στο εργαστήριο του Nottebohm για κάποια ανέκδοτα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, καναρίνια τραγουδούσαν έξω από την κλίμακα των φυσιολογικών μιμήσεων, αναπαράγωντας για παράδειγμα ήχους zebra finches.

Με εξαίρεση τους γνωστούς μίμους όπως το mockingbird, τα ωδικά πτηνά σπάνια μιμούνται το τραγούδι άλλων ειδών στη φύση. Μιμούνται μόνο το τραγούδι γηραιότερων πουλιών του ίδιου είδους.

Οι ερευνητές αναρωτήθηκαν εάν αυτή η προτίμηση προκύπτει από μία έμφυτη γνώση για το πως πρέπει να είναι το τραγούδι του ενήλικου πουλιού και αν αυτό συμβαίνει, πώς αυτή η έμφυτη γνώση καθοδηγεί τη διαδικασία εκμάθησης. Θέλησαν επίσης να μελετήσουν με ποιο τρόπο ολοκληρώνεται η έμφυτη, αλλά και η επίκτητη γνώση.

Σύμφωνα με τον Nottebohm "τα καναρίνια φαίνεται να είναι καλό υλικό για την διερεύνηση αυτών των ερωτημάτων". "Η μέθοδος που επιλέξαμε ήταν να διδάξουμε στα καναρίνια ένα τραγούδι που παρήγαγε υπολογιστής, το οποίο παραβίαζε έναν συγκεκριμένο "κανόνα" του τραγουδιού των ενήλικων καναρινιών. Μερικές φορές προσπαθώντας να δεις πόσο πολύ μπορείς να πιέσεις έναν οργανισμό να κάνει πράγματα που δεν θα μπορούσε να κάνει φυσιολογικά, μπορείς να μάθεις περισσότερα για τη λειτουργία θεμελιωδών μηχανισμών".

"Το τραγούδι των καναρινιών χαρακτηρίζεται από μια διαδοχική επανάληψη ήχων, με τον κάθε ήχο να επαναλαμβάνεται πολλές φορές διαμορφώνοντας μια φράση," εξηγεί ο Nottebohm. "Για παράδειγμα, ΑΑΑ ΒΒΒΒΒ ΓΓΓΓΓ κ.λπ., όπου το κάθε γράμμα αντιπροσωπεύει έναν ήχο επαναλαμβανόμενο πολλές φορές. Σε αυτήν τη σειρά, η ομάδα των Α ονομάζεται "φράση" και η μια φράση ακολουθεί την άλλη".

Οι ερευνητές αναρωτήθηκαν εάν τα νέα καναρίνια θα μιμούνταν τραγούδια που στερούνταν αυτήν την επανάληψη και ήταν φτιαγμένα από μια σειρά μη επαναλαμβανόμενων ήχων, όπως ΑΒΓΔΕ. Έτσι, συνέθεσαν δύο είδη τραγουδιών που δεν υπήρξαν ποτέ στο ρεπερτόριο ενός ενήλικου καναρινιού.

"Συνθέσαμε ένα τραγούδι χρησιμοποιώντας έναν υπολογιστή, στο οποίο κάθε ήχος είναι ελαφρώς και τυχαία διαφορετικός από αυτόν που προηγούνταν, και το ονομάσαμε τυχαία βήματα," αναφέρει ο Nottebohm. Σε ένα δεύτερο τραγούδι, κάθε διαδοχική νότα ήταν ίδια με την προηγούμενη εκτός από μια μικρή πτώση στον τόνο, ένα γκλισάντο που τα καναρίνια δεν κάνουν ποτέ.

Οι επιστήμονες μελέτησαν 16 αρσενικά καναρίνια που δεν εκτέθηκαν ποτέ στο άκουσμα του κανονικού τραγουδιού των καναρινιών. Τα πουλιά ανατράφηκαν από τις μητέρες τους, οι οποίες δεν τραγούδησαν. Κατόπιν, όταν έγιναν 25 ημερών στεγάστηκαν χωριστά σε χώρο που δεν υπήρχε ακουστική επαφή με άλλα καναρίνια. Το κομμάτι "τυχαία βήματα" παιζόταν σε 10 καναρίνια κάθε δύο ώρες, για όση ώρα διαρκούσε το ημερήσιο φως. Τα εναπομείναντα 6 πουλιά άκουγαν το "γκλισάντο".

Τα πουλιά άκουγαν αυτά τα κομμάτια κάθε μέρα επί ένα χρόνο. Κατά το ίδιο διάστημα, οι ήχοι που παρήγαγαν τα πουλιά καταγράφονταν συνεχώς και αναλύονταν από ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή, το οποίο παράλληλα αφαιρούσε τα σύντομα καλέσματα και τους εξωτερικούς θορύβους.

Έξι από τα 10 πουλιά που εκτέθηκαν στο κομμάτι "τυχαία βήματα" έμαθαν να μιμούνται τα πρώτα 10 δευτερόλεπτα του τραγουδιού, ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα δεδομένου ότι όλοι οι μοναδικοί ήχοι ενός καναρινιού που ανατρέφεται σε εκτροφείο, συμφωνούν μόνο κατά περίπου για 2,7 δευτερόλεπτα του τραγουδιού.

Στην κανονική πορεία της εκμάθησης του τραγουδιού τους, τα καναρίνια αρχίζουν να οργανώνουν τις συλλαβές στις φράσεις κατά την ηλικία των δύο μηνών. Όμως, τα πουλιά που καθώς μεγάλωναν άκουγαν τα κομμάτια "τυχαία βήματα" και "γκλισάντο", απέδωσαν τα μέγιστα στη μίμηση του άτυπου, τεχνητού τραγουδιού, παράγοντας μακρές ακολουθίες ανόμοιων ήχων.

Η διαμόρφωση του τραγουδιού κατά την ενηλικίωση​

Κατόπιν ακολούθησε η εφηβεία. Καθώς τα επίπεδα τεστοστερόνης των πουλιών αυξανόταν, το στυλ του τραγουδιού τους άρχιζε να αλλάζει.

"Στη σεξουαλική ωριμότητα, όταν το τραγούδι γίνεται σημαντικό για το φλερτάρισμα των θηλυκών, οι κανόνες άλλαξαν," αναφέρει ο Nottebohm. "Η ελευθερία της νεότητας αντικαταστάθηκε από αυτό που επιβάλλουν οι κανόνες του τραγουδιού των ενηλίκων πουλιών."

Η αλλαγή πραγματοποιήθηκε με διαφορετική κλίμακα, και με διαφορετικό βαθμό ολοκλήρωσης σε κάθε άτομο. Ενώ όλα τα πουλιά τραγούδησαν αρχικά μιμούμενα λεπτομερώς το τραγούδι εκμάθησης, στη συνέχεια επαναπρογραμμάτισαν το τραγούδι τους καθώς πλησίαζαν στη σεξουαλική ωριμότητα. Έχασαν πολλές από τις μαθημένες συλλαβές και εκείνες που απόμειναν επαναλαμβανόταν τώρα με τον τρόπο που χαρακτηρίζει το τραγούδι των ενήλικων καναρινιών.

Επιπλέον, οι ερευνητές ώθησαν στην ορμονική ενηλικίωση χορηγώντας τεστοστερόνη, δύο από τα πουλιά που μεγάλωναν ακούγοντας το τραγούδι "τυχαία βήματα". Αυτά τα καναρίνια επαναπρογραμμάτισαν τα τραγούδια τους πιο απότομα.

"Οι ατομικές διαφορές μεταξύ των πουλιών είναι πιθανόν τόσο εκτεταμένες και δραματικές όσο οι ατομικές διαφορές στην ανθρώπινη εκμάθηση του λόγου", αναφέρει ο Gardner, ο οποίος δημιούργησε το λογισμικό που επέτρεψε στους ερευνητές να συγκρίνουν αντικειμενικά τα τραγούδια.

Σε όλη τη μελέτη, καταγράφηκαν και αναλύθηκαν περίπου 15.000 τραγούδια για κάθε πουλί. Αυτή η ανάλυση απαίτησε τη συνεχή λειτουργία 16 υπολογιστών για μια εβδομάδα στο τμήμα Φυσικής και Βιολογίας του Rockefeller Center for Studies. Ο Felix Naef, Ph.D., συνεισέφερε επίσης στον προγραμματισμό και την ανάλυση της έρευνας.

Ο Gardner προσθέτει, "Ένας λόγος που αυτό το είδος παρατηρήσεων δεν είχε καταγράφει παλαιότερα στην επιστημονική βιβλιογραφία είναι διότι ότι είναι πολύ δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν. Μέσω όμως αυτής της εντατικής διαδικασίας με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών, τα αποτελέσματα έγιναν περισσότερο αξιόπιστα".

Κατά διαστήματα, μερικά από τα πουλιά τραγουδούσαν ως ενήλικα, τα κομμάτια των τραγουδιών που έμαθαν όταν ήταν νεαρά. Προφανώς αυτά τα πουλιά διατήρησαν δύο προγράμματα για να εκτελέσουν το ίδιο υλικό: τη νεανική, τυφλή μίμηση ενός άτυπου, χωρίς φράσεις τραγουδιού, και του τραγουδιού των ενηλίκων ως μια διασκευή ενός υποσυνόλου ήχων, με διαφορετική σύνταξη.

"Το τραγούδι εκμάθησης και οι κανόνες του τραγουδιού των ενηλίκων, μπορούν σαφώς να αποσυνδεθούν το ένα από το άλλο", αναφέρει ο Nottebohm. "Το τραγούδι που αποκτιέται κατά τη διάρκεια της νεαρής ηλικίας, η οποία δεν προβάλλει περιορισμούς και οι κανόνες τραγουδιού που επιβάλλονται κατά την ενηλικίωση, είναι δύο αρκετά διαφορετικά πράγματα. Επίσης, και τα δύο είδη τραγουδιού μπορούν να συνυπάρξουν ταυτόχρονα σε ένα ενήλικο πουλί".

"Δεν έχουμε ιδέα με ποιον τρόπο διαχειρίζεται ο εγκέφαλος αυτή την κατάσταση, αλλά η εκφορά των δύο μορφών του τραγουδιού, θυμίζει ανθρώπους οι οποίοι μιλούν δύο γλώσσες όπως γερμανικά και αγγλικά, κάτι που μπορεί να θεωρηθεί μικρός άθλος για ένα πουλί".

Σχετικό περιεχόμενο​

Τα καναρίνια φωνής
 
Back
Top