Γενικά Φωτογραφίζοντας πουλιά

Είναι σπάνιο φαινόμενο να πάρει κάποιος μια καλή φωτογραφία ενός πτηνού σε κλουβί. Στην πραγματικότητα είναι σαν να προσπαθεί να συνδυάσει δυο πράγματα μαζί: φωτογραφία της άγριας φύσης και φωτογραφία εσωτερικού χώρου.

Η αλήθεια είναι ότι πολλά καναρίνια και πτηνά συντροφιάς δεν είναι πια άγρια φύση στις μέρες μας με την ακριβή έννοια του όρου. Είναι όμως δύσκολο να φωτογραφηθούν γιατί: είναι μικρόσωμα, κινούνται γρήγορα και είναι δύσκολο να εστιάσεις καθαρά επάνω τους εκτός εάν είσαι πάρα πολύ κοντά τους.

Φυσικά μόλις καταφέρουμε να πλησιάσουμε αρκετά κοντά για μια καλή φωτογραφία, το πιο πιθανό είναι ότι θα αφήσουν αυτό που κάνουν και θα μας κοιτάνε καθώς θα αναρωτιούνται τι στο καλό ετοιμάζει αυτός ο άνθρωπος πάλι. Αυτό κάνει πολύ δύσκολο το να πετύχουμε μια καλή φυσική φωτογραφία, όπου το πουλί συμπεριφέρεται φυσιολογικά χωρίς να προσέχει ή να επηρεάζεται από την φωτογραφική μας μηχανή.

Εάν προσθέσουμε και τις δύσκολες φωτιστικές συνθήκες που συνήθως συναντάμε σε εσωτερικούς χώρους, είναι πραγματικά εκπληκτικό ότι υπάρχουν μερικές πραγματικά καλές φωτογραφίες καναρινιών και πτηνών συντροφιάς. Αυτές οι φωτογραφίες είναι παρακαταθήκη αυτών που δοκίμασαν και αφιέρωσαν ώρες προσπάθειας και πειραματισμού, συνδυασμένες με υπομονή και επιμονή.

Το να πάρουμε καλές φωτογραφίες των μικρών μας φίλων δεν είναι τόσο εύκολο ακόμα και όταν ξέρουμε πως και από που να αρχίσουμε. Το να έχει κανείς ένα ήμερο πουλί, του δίνει ένα συγκριτικά μεγαλύτερο πλεονέκτημα από όλους εμάς τους υπόλοιπους διότι είναι πολύ πιο εύκολο να στήσεις ένα μικρό σε μέγεθος πουλί στο στούντιο φωτογραφίας, όταν δεν έχεις την ανησυχία ότι το μοντέλο σου θα αποδράσει. Αλλά για την πλειοψηφία των υπολοίπων αυτό είναι η κύρια ανησυχία μας.

Έντονος, όχι απευθείας φωτισμός στην περιοχή που θα πάρουμε την φωτογραφία είναι απαραίτητος εάν θέλουμε να πάρουμε μια σειρά από καλές και καθαρές φωτογραφίες που να δείχνουν πάρα πολλή λεπτομέρεια. Όσο πιο πολλές σκιές υπάρχουν, τόσο πιο πολλές λεπτομέρειες χάνονται. Γι αυτό χρειαζόμαστε έντονο φωτισμό από όλες τις πλευρές του πτηνού, αλλά εκτός του οπτικού πεδίου της φωτογραφικής μηχανής μας.

Εάν διαθέτουμε ρυθμιζόμενο φλας μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε για να γεμίσουμε το φωτισμό στο μπροστινό μέρος της εικόνας, ρυθμίζοντας το σε χαμηλή κλίμακα, (πολλές μηχανές έχουν έτοιμη ρύθμιση ‘fill in’). Αλλιώς το καλύτερο είναι να σβήσουμε το φλας και να εξαφανίσουμε τυχόν σκιές στο μπροστινό μέρος χρησιμοποιώντας ένα έντονο φως απευθείας επάνω στο μοντέλο μας, κατά προτίμηση τοποθετημένο όχι πολύ πάνω από την φωτογραφική μας μηχανή και ελάχιστα πίσω από την οπτική της γωνία. Εάν θέλουμε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δυο φώτα, κάθε ένα από τις δυο πλαϊνές πλευρές της μηχανής και πάλι ελάχιστα πίσω και ψηλότερα. Αυτό δουλεύει αρκετά καλά αλλά δημιουργεί περισσότερες σκιές από το εάν δουλεύαμε με τρεις πηγές φωτισμού και μπορεί να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα.

Όταν έχουμε ταχτοποιήσει τον φωτισμό μας πρέπει να σκεφτούμε πως θα χρησιμοποιήσουμε τη φωτογραφική μας μηχανή.

Υπάρχουν αρκετές επιλογές, βάσει των οποίων μπορούμε να:
  • Πάρουμε φωτογραφίες από ολόκληρο το κλουβί με το πουλί μέσα
  • Πάρουμε φωτογραφίες μέσα από μια ανοικτή πόρτα του κλουβιού ή από άνοιγμα που κάνουμε ειδικά για να χωράει το φακό μας
  • Να φτιάξουμε ειδικό κλουβί φωτογράφισης
Ας δούμε μία μία αυτές τις επιλογές.

Η πρώτη είναι προφανώς η πιο εύκολη και ειδικά εάν θέλουμε μια φωτογραφία του πτηνού μας μέσα στο σπίτι του, αυτή η επιλογή μας καλύπτει πλήρως. Ας μην εκπλαγούμε όμως εάν οι πιο πολλές λεπτομέρειες από όλα μέσα στο κλουβί χαθούν στο τελικό αποτέλεσμα! Οι πιο πολλές μηχανές θα εστιάσουν αυτόματα στα κάγκελα του κλουβιού και θα αφήσουν τους ενοίκους και τα έπιπλα θολά στο φόντο. Αυτό σημαίνει ότι εάν θέλουμε μια καθαρή εικόνα ενός πουλιού ή μιας ομάδας πουλιών, οι άλλες δυο περιπτώσεις που ακλουθούν θα μας δώσουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

Εάν δεν σας πειράζει να έχετε για φόντο τα κάγκελα, τότε μπορείτε να πάρετε μερικές πολύ καλές φωτογραφίες μέσα από μια ανοικτή πόρτα του κλουβιού. Μερικά κλουβιά έχουν αρκετές πόρτες σε διάφορα σημεία τους που μας βοηθούν αρκετά να χρησιμοποιήσουμε κάποια για τη μηχανή μας.

Εάν η κάμερα μας έχει τηλεχειρισμό είμαστε τυχεροί και μπορούμε εύκολα να πετύχουμε αρκετές φυσικές πόζες βάζοντας την μηχανή σε μια ανοικτή πόρτα (μπλοκάροντας το υπόλοιπο άνοιγμα της εάν χρειάζεται). Τσεκάρουμε να δούμε ότι η μηχανή μας έχει το σωστό οπτικό πεδίο και απομακρυνόμαστε περιμένοντας μέχρι να σιγουρευτούμε ότι έχουμε μια καλή πόζα και τότε παίρνουμε τη φωτογραφία.

Εάν δεν μας αρέσει η θέση που είναι τοποθετημένη η πόρτα και θέλουμε να πάρουμε φωτογραφίες από δική μας οπτική γωνία, τότε μπορούμε να κόψουμε το δικό μας ειδικό άνοιγμα για το φακό μας το όποιο θα κλείνουμε με σύρμα όταν δεν το χρησιμοποιούμε. Μπορούμε να κάνουμε μια μικρή πλατφόρμα έξω από το κλουβί για να στηρίζουμε σταθερά η μηχανή μας και εμείς να απομακρυνόμαστε περιμένοντας την ευκαιρία για μια καλή πόζα.

Μερικές μηχανές επιτρέπουν αυτόματη λήψη σειράς φωτογραφιών και δίνουν τη δυνατότητα να καθορίσουμε εμείς τα διαστήματα ανάμεσα στις λήψεις. Παραδείγματα λήψεων μπορείτε να δείτε στο Canary Cam Archives

Μια μικρή ψηφιακή κάμερα τοποθετήθηκε σε ένα ειδικά διαμορφωμένο άνοιγμα κοντά στην οροφή του κλουβιού και μετά οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν με το τηλεχειριστήριο. Τα πουλιά πολύ γρήγορα συνήθισαν την μηχανή και συνήθως την αγνοούσαν ακόμα και όταν αναβόσβηνε όταν έπαιρνε τις εικόνες. Τράβηξε κάποια βλέμματα στην αρχή αλλά αυτά γρήγορα ησύχασαν όταν δεν γινόταν τίποτα.

Η τρίτη μέθοδος είναι με διαφορά και η πιο πολύπλοκη αλλά εάν την ακολουθήσουμε και κάνουμε την κατασκευή, θα μας δώσει τη δυνατότητα να συλλέξουμε μια μεγάλη ποικιλία υπέροχων φωτογραφιών. Μας δίνει επίσης τη δυνατότητα να διαλέξουμε όποιο φόντο θέλουμε πράγμα που κάνει τις επιλογές μας αναρίθμητες. Αυτό που χρειάζεται είναι να κατασκευάσουμε το δικό μας κλουβί φωτογράφησης, που είναι απλά ένα απλό ξύλινο κουτί τις διαστάσεις του οποίου μπορείτε να δείτε στη συνημμένη εικόνα.

Μπορούμε να τοποθετούμε διάφορα χαρτονένια η χάρτινα χρωματιστά φόντα, ακόμα και φωτογραφίες της επιλογής μας και να τα εναλλάσσουμε μέσα στο φωτογραφικό μας κουτί κάνοντας τις φωτογραφίες μας ακόμα πιο δημιουργικές.

Η απέναντι πλευρά από το φόντο στο κουτί μας θα χρειαστεί δυο πορτάκια, ένα χαμηλά για να έχουμε πρόσβαση στο εσωτερικό του κλουβιού και ένα ψηλότερα για την μηχανή μας και το φακό της που θα έχει και μια μικρή πλατφόρμα στήριξης. Πρέπει να σιγουρευτούμε ότι η χαμηλή πόρτα είναι αρκετά φαρδιά για να μπορούμε να τοποθετούμε τα πουλιά και τα διάφορα αντικείμενα, όπως πατήθρες κλπ αλλά και να μπορούμε να καθαρίζουμε τον πάτο εύκολα. Αυτή η πλευρά πρέπει να είναι όλη ξύλινη για να μην μας βλέπει από πίσω το πουλί κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης του.

Για τα πλαϊνά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σύρμα αλλά ας θυμόμαστε ότι το φως που θα έρχεται θα δημιουργεί σκιές από τα σύρματα πάνω στο μοντέλο μας. Η πιο καλή λύση είναι το διάφανο plexi-glass, που δεν αφήνει σκιές και είναι σταθερό. Άλλη λύση είναι η κουνουπόσιτα που αφήνει ελαφρότερες σκιές και δε θα είναι πολύ έντονες στο τελικό αποτέλεσμα.

Τελευταίο συμπλήρωμα για το κουτί μας είναι η τοποθέτηση ποδιών που θα το φέρουν στο ύψος των ματιών μας όταν κάνουμε τη φωτογράφιση.

Για να πάρουμε τις καλύτερες φωτογραφίες πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όσο πιο δυνατόν την καλύτερη μηχανή που μπορούμε και να σιγουρευτούμε ότι ο φακός της είναι καλής ποιότητας. Μπορεί να έχουμε την καλύτερη κάμερα αλλά εάν ο φακός δεν είναι κάλος, το αποτέλεσμα δε θα είναι το επιθυμητό.

Παρακάτω έχω προσθέσει κάποιους συνδέσμους προς ιστοσελίδες που βοηθούν τους επισκέπτες τους να πάρουν καλές φωτογραφίες από αγρία πτηνά. Πολλά από αυτά είναι για φωτογράφους κλασσικού φιλμ, παρά για ψηφιακή φωτογραφία αλλά πολλές από τις ιδέες τους μπορούν να εφαρμοστούν και σε ψηφιακές μηχανές.

Εφαρμόστε τις ιδέες τους για φωτογράφηση αγρίων πουλιών στη φωτογράφηση των δικών σας πουλιών και θα δείτε ότι βγάζετε καλύτερες φωτογραφίες από ότι θα πιστεύατε ότι μπορούσατε.

Μετάφραση Lancashire
Με την ευγενική παραχώρηση της Robirda McDonald
The article was first published at Flock Talk eZine, Issue 143 in April, 2006 by R C McDonald Copyright © April 2006
 
Back
Top