Καναρίνια Η μετάλλαξη Φαιό στα Καναρίνια (Phaeo)

Η μετάλλαξη Φαιό των καναρινιών χαρακτηρίζεται από την αναστολή της ευμελανίνης και την εμφάνιση της φαιομελανίνης σε μια απόχρωση πολύ σκούρου καφέ.

Τα καναρίνια φαιό​

Η μετάλλαξη φαιό (επίσης γνωστή ως Ίνο) εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1964 και άρχισε να αναπτύσσεται στο Βέλγιο από τον Jean Pierre Ceuppens. Είναι αυτοσωματική, υπολειπόμενη μετάλλαξη.

Σε επίπεδο μελανίνης, παρατηρείται μία μεγάλη διαφοροποίηση στον φαινότυπο των καναρινιών φαιό λόγω της ολικής εξαφάνισης της ευμελανίνης και της ύπαρξης μόνο της φαιομελανίνης. Η φαιομελανίνη επηρεάζει τις άκρες των φτερών, αφήνοντας ολόκληρο το κεντρικό τμήμα τους ελεύθερο από τη σκούρα απόχρωση των ευμελανινών.

Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μετάλλαξης αφού σε όλες τις άλλες μεταλλάξεις η εναπόθεση της μελανίνης πραγματοποιείται γύρω από τον άξονα του φτερού με αποτέλεσμα το πουλί να παρουσιάζει μια "γραμμωτή" εμφάνιση. Στη φαιό, δεδομένου ότι το κεντρικό τμήμα στερείται χρωστικής ουσίας, τα καναρίνια παρουσιάζουν μία πολύ χαρακτηριστική γράμμωση.

Δεδομένου ότι το πουλί εμφανίζει μόνο τη φαιομελανίνη, ο γενικός τόνος του χρωματισμού του είναι καφέ.

Λευκά Φαιό​

Καναρίνι λευκό φαιόΣτα λευκά φαιό ο τόνος του καφέ εμφανίζεται στο μέγιστο. Το σχέδιο της πλάτης είναι σπαστό και με παρουσιάζει έντονη αντίθεση. Τα φτερά πτήσης και τα φτερά της ουράς πρέπει να περιβάλλονται εμφανώς από ένα καφέ τελείωμα, όσο το δυνατόν μεγαλύτερο.

Η εμφάνιση της φαιομελανίνης πρέπει να είναι πλήρης. Συμπεριλαμβάνονται το κεφάλι, οι πλευρές, τα μάγουλα και πρέπει να ξεκινάει από την κορυφή του ράμφους, χωρίς να εξαιρείται το μέτωπο.

Το χρώμα του φόντου είναι λευκό κυρίαρχο ή υποτελές, με μια προτίμηση για το κυρίαρχο λευκό, γιατί αναδεικνύει περισσότερο την καφετί απόχρωση.

Τα αρσενικά και τα θηλυκά πρέπει κανονικά να ανταγωνίζονται σε δύο διαφορετικές κατηγορίες.

Τα θηλυκά εκθεσιάζονται ως επί το πλείστον δεδομένου ότι αυτά, έχουν εκ φύσεως περισσότερο καφετί (φαιομελανίνη).

Στα αρσενικά, το καφέ θα έχει επίσης την μέγιστη απόδοση του τόνου του και το κοντράστ θα πρέπει να είναι απόλυτα εμφανές. Όμως, το ράμφος θα πρέπει να περιβάλλεται από μια πολύ φτωχή περιοχή μελανίνης η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα να δώσει μια μικρή φωτεινότητα στην μάσκα.

Στο στήθος πρέπει να βλέπουμε καθαρά το χρώμα του φόντου, με την παρουσία αραιών καφέ ανταυγειών. Προσωπικά, θεωρώ ότι είναι χρήσιμο να διευκρινιστεί το πρότυπο για τα αρσενικά Φαιό, για όσους έχουν σωστά και εμφανισιακά αξιόλογα δείγματα με την όμορφη λευκή μάσκα τους και τη συνολική τους φωτεινότητα.

Κίτρινα Φαιό​

Καναρίνι φαιό κίτρινο έντονου
  • Φαιό Κίτρινα/Κίτρινα ιβουάρ, έντονου και μη έντονου
  • Φαιό Κίτρινα/Κίτρινα ιβουάρ, μωσαϊκού αρσενικά
  • Φαιό Κίτρινα/Κίτρινα ιβουάρ, μωσαϊκού θηλυκά
Τα χαρακτηριστικά της μελανίνης των κίτρινων φαιό είναι όμοια με των λευκών.

Η μετάλλαξη φαιό έχει σίγουρα εξελιχθεί κατά την διάρκεια των ετών. Τα πρότυπα τελειότητας έχουν παγιωθεί ήδη προ πολλών ετών.

Ίσως λόγω της μεσολάβησης τόσο πολλών ετών, δημιουργείται σήμερα μια σύγχρονη τάση να εγκαταλείψουμε αυτές τις πολύ καφέ θηλυκές, με τον πολύ ζεστό και όμορφα βαθύ κοκκινωπό τόνο, στον οποίο καταλήξαμε. Αυτό, πιθανό να μη θεωρείται πια τόσο θεαματικό και η σύγχρονη τάση συνδέεται περισσότερο με την αντίθεση του σχεδίου.

Κόκκινα Φαιό​

  • Φαιό Κόκκινα/Κόκκινα ιβουάρ, έντονου και μη έντονου
  • Φαιό Κόκκινα/Κόκκινα ιβουάρ, μωσαϊκού αρσενικά
  • Φαιό Κόκκινα/Κόκκινα ιβουάρ, μωσαϊκού
Τα κόκκινα φαιό τα βλέπουμε τακτικά στις εκθέσεις. Προτίμηση θα μπορούσε να δοθεί στην έντονη εκδοχή τους (συμπεριλαμβανομένου και του ιβουάρ). Πρέπει να πληρούν τις ιδιότητες της μελανίνης συν ένα πολύ φωτεινό και ομοιόμορφο λιπόχρωμα. Ο γάμος του βαθύ κόκκινου με τον καφέ τόνο είναι πολύ ευχάριστος.

Η διάκριση μεταξύ ενός φαιό μωσαϊκού τύπου και ενός μωσαϊκού που δεν είναι φαιό, δεν είναι πάντα εύκολη για κάποιον που δεν είναι πραγματικά ειδικός σε αυτή τη μετάλλαξη.

Φαιό κόκκινο και κίτρινο μωσαϊκού​

Η δυσκολία αυτών των πουλιών συνίσταται στην ύπαρξη στο ίδιο το πουλί, πολλών ιδιοτήτων πάνω σ' ένα πατρόν μωσαϊκού. Η κλιμάκωση της μελανίνης και ο καλός καφετί συμπαγής τόνος που δεν θα είναι επιβλαβής για το λιπόχρωμα των επιλεγμένων σημείων.

Ένα συχνό σφάλμα είναι η πολύ εκτεταμένη παρουσία λιποχρώματος στα φτερά. Αυτό ευνοείται από την "λευκότητα", απο την απουσία δηλαδή της μελανίνης (εκτός από το περίγραμμα).

Η εισαγωγή οπτικών παραγόντων (blue), θα μπορούσε να μειώσει αυτό το ανησυχητικό λιπόχρωμα, αλλά αυτός ο παράγοντας περιορίζει επίσης το ποσοστό του καφέ και δεν μας βοηθά σε αυτή την περίπτωση.

Τα πάντα λοιπόν είναι σχετικά με την ισορροπία και το ιδανικό είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Πρότυπα κρίσης και βαθμολόγηση​

Το πρότυπο των καναρινιών φαιό δεν κάνει διάκριση μεταξύ των πτηνών της καφέ και της μαύρης σειράς. Και στις δύο σειρές, όλη η ευμελανίνη μειώνεται, γεγονός που δίνει ένα παρόμοιο τελικό αποτέλεσμα. Στα Φαιό της Μαύρης σειράς, το μάτι είναι πιο σκούρο κόκκινο και το υποπτέρωμα είναι σκούρο με μια γκρι τάση. Τα φαιό όμως σχεδόν πάντα συνεργάζονται καλύτερα με την καφέ σειρά, με την οποία τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά θα εκδηλωθούν καλύτερα.

Στη φαιό παρουσιάζεται μια ιδιαίτερα έντονη αντίθεση στο σχέδιο πλάτης, με το λιπόχρωμα να καλύπτει τα κενά της ευμελανίνης. Αυτή η αντίθεση αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του φαινότυπου των φαιό καναρινιών.

Το σχέδιο πλάτης πρέπει να είναι αρμονικό και καλά σχεδιασμένο από το επάνω μέρος του ράμφους, μέχρι το ουροπήγιο αλλά δεν πρέπει να δίνει την εντύπωση, συνεχών, λευκών γραμμών. Στα πουλιά με έντονο πτέρωμα, το αποτέλεσμα του σχεδίου πλάτης είναι πάντα λιγότερο καθορισμένες.

Η φαιομελανίνη στο κεφάλι και στις πτέρυγες πρέπει να είναι έχει την ίδια απόχρωση και έντασης. Στα αρσενικά πτηνά η φαιομελανίνη εκτείνεται πάνω από το ράμφος δημιουργόντας μια μάσκα λιποχρώματος αναμεμειγμένη με φαιομελανίνη. Το ίδιο συμβαίνει επίσης και στο κέντρο του στήθους.

Οι άκρες των πτερών πτήσης και της ουράς πρέπει να εμφανίζουν όσο το δυνατόν περισσότερο καφέ. Δεν επιτρέπεται καμία έκφραση μαύρης ευμελανίνης. Τα πόδια, τα νύχια και το ράμφος πρέπει να έχουν το χρώμα της σάρκας. Τα μάτια είναι κόκκινα, στο χρώμα του δαμάσκηνου.

Στα Φαιό της μαύρης σειράς, τα μάτια είναι πιο σκούρα κόκκινα και το υποπτέρωμα σκούρο με μια γκρι τάση. Τα φαιό όμως σχεδόν πάντα συνεργάζονται καλύτερα με την καφέ σειρά, με την οποία τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά θα εκδηλωθούν καλύτερα.

Βαθμολόγηση​


EXCELLENT​

  • Χαρακτηριστικός σχεδιασμός που ορίζεται από την κατανομή της φαιομελανίνης στην περιφέρια του φτερού, με τις κεντρικές περιοχές των φτερών καθαρές (απουσιάζει πλήρως η μελανίνη).
  • Το καφέ χρώμα είναι πολύ έντονα-σκούρο.
  • Μάτια κόκκινα δαμάσκηνο.
Βαθμοί 29

GOOD​

  • Καφέ χρώμα ελαφρώς μειωμένο.
  • Συνολικός σχεδιασμός λιγότερο καθαρός, αλλά εξακολουθεί να δείχνει τις καθαρές κεντρικές περιοχές του φτερού.
    Μάτια κόκκινο δαμάσκηνο.
Βαθμοί 27-28

ACCEPTABLE​

  • Μείωση της έντασης του καφέ χρώματος.
  • Σχέδιο λιγότερο χαρακτηριστικό ή καθορισμένο, που εξακολουθεί όμως να καθορίζει την μετάλλαξη.
  • Καφέ χρώμα πολύ άτονο.
  • Μάτια Κόκκινα δαμάσκηνο.
Βαθμοί 24-26

POOR​

  • Καφέ πολύ ανοικτόχρωμο.
  • Σχέδιο ανομιογενές.
Βαθμοί 18-23

Μελανίνη, βαθμοί 30.

Αναπαραγωγή και κληρονομικότητα της μετάλλαξης​

Μία από τις δυσκολίες των καναρινιών φαιό είναι ο ποιοτικός έλεγχος του πτερώματος. Συνδυασμοί μαλακόπτερων (μη έντονου x μη έντονου) επιμηκύνουν υπερβολικά τα φτερά, με αποτέλεσμα τα φαιό να είναι από τα πιο επιρρεπή καναρίνια σε κύστεις φτερών. Οι συνδυασμοί με πουλιά έντονου πτερώματος, μειώνει αυτές τις αρνητικές επιδράσεις.

Η αναπαραγωγή Φαιό Χ Φαιό δεν αποθαρρύνεται, αλλά θα πρέπει να γίνεται με αυστηρό έλεγχο από τον εκτροφέα.

Συνδυασμοί ζευγαριών​

  • Φαιό Χ Φαιό = 100% Φαιό
  • Κλασσικό Χ Φαιό = 100 κλασσικό, φορείς Φαιό
  • Φαιό Χ Κλασσικό φορέα Φαιό = 50% Φαιό + 50% Κλασσικά φορείς Φαιό *
* Ιδανικός συνδυασμός ζευγαρώματος.

Κληρονομικότητα της μετάλλαξης φαιό

Το γονίδιο της μετάλλαξης φαιό μεταβιβάζεται στους απογόνους ως εξής, ανεξάρτητα από το ποιος από τους δύο γονείς εμφανίζει ή φέρει τη μετάλλαξη:

Normal* Χ Φαιό​

100% καναρίνια φορείς φαιό

Φορέας φαιό Χ Φαιό​

50% καναρίνια φαιό
50% καναρίνια φορείς φαιό

Φορέας φαιό Χ Φορέας φαιό​

25% καναρίνια φαιό
50% καναρίνια φορείς φαιό
25% καναρίνια

Φαιό Χ Φαιό​

100% καναρίνια φαιό

* Ο όρος Normal αναφέρεται σε καναρίνι της ίδιας σειράς (Μαύρο, Καφέ, Αχάτης, Ιζαμπέλ) με μη μεταλλαγμένο γονίδιο στην ανάλογη θέση και όχι ένα καναρίνι ποικιλόχρωμο, φωνής, τύπου ή κοινό.

Media gallery φαιό καναρινιών​


Σχετικό περιεχόμενο​

Διασταύρωση φαιό καναρινιών
Τα φαιό καναρίνια - Phaeo Canaries
 
ΦΑΙΟ ή ΙΝΟ. Μια εκπληκτική μετάλλαξη όσο και μοναδική. Είναι η μόνη μετάλλαξη στα μελανινικά καναρίνια χρώματος κατά την οποίαν εξαφανίζεται ΑΠΟΛΥΤΩΣ η ευμελανίνη. Αυτό το καφετί πέπλο που διακρίνουμε να καλύπτει το πουλί είναι μόνον η φαιομελανίνη. Τα κενά των μελανινών εμφανίζονται λευκά (και κάποιες άλλες φορές κίτρινα ή κόκκινα).

Είναι η μια από τις δύό μεταλλάξεις που δίνουν πουλάκια με Κόκκινα Μάτια.

13233856877_1_8_FTlXxsvN.webp 23233856877_1_16_WSfoov7r.webp
 
Γιώργο η απάντηση μπορεί να πάρει μορφή άρθρου ή σεμηναρίου. :) Δεν είναι εύκολο να καλυφθεί με λίγα λόγια χωρίς να αφήσει κενά. Αν επιχειρούσα να πω κάτι περιληπτικά, θα σου έλεγα οτι εγκυμονεί κινδύνους όχι μόνο να ατονίσουν ή να χαθούν κάποια εξωτερικά χαρακτηριστικά της ποικιλίας (σχέδιο πλάτης, ένταση φαιομελανίνης, μέγεθος) αλλά και να επηρεασθεί προς το χειρότερο η όραση των πουλιών. Στα κοκκινομάτικα πουλιά, ΣΑΤΙΝΕ και ΦΑΙΟ, η ευαισθησία των ματιών είναι δεδομένη μιας και δεν υπάρχει η ευμελανίνη που θα έπαιζε τον ρόλο του φίλτρου ώστε να προστατεύονται από το έντονο φως.
 
Δηλαδή έχουν πρόβλημα όρασης; Για αυτό θέλουν ποιο σκοτεινά σημεία στην εκτροφή;
 
ΟΧΙ. Δεν θα το έλεγα αυτό. Σε φυσιολογικές συνθήκες είναι μια χαρά. Δεν θέλει και πολύ όμως το τόσο να γίνει τόοσο! Είδες τι ρώτησες κι' εσύ εδώ αμέσως, μόλις έγραψα για ευαισθησία των ματιών;
 
Βρε Γιώργο, πιο λίγο φως από το ΠΟΣΟ; Εγώ έχω πουλάκια ΣΑΤΙΝΕ (η άλλη ποικιλία κόκκινων ματιών) στις ίδιες φωτιστικές συνθήκες που έχω και τα υπόλοιπα πουλιά, χωρίς απολύτως καμία επίπτωση είτε στα μάτια τους είτε στην εν γένει διαβίωσή τους. Φυσικά, δεν τα πήγα σε μια εξωτερική κλούβα που την κτυπάει ο ήλιος 6 ώρες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να έχω συγκριτικές παρατηρήσεις για το πόσο αντέχουν.

Υ. Γ. Σωστά Γιάννη. Όλα τα πουλάκια της καφέ σειράς χάνουν από την ένταση της μελανίνης τους, στη συνεχή έκθεση στο φως.
 
Πολύ όμορφο το καναρίνι... Πραγματικά πανέμορφο και στη φαιομελανίνη αλλά και στις λευκές γραμμές που φτάνουν αν δεν κάνω λάθος μέχρι το κεφάλι.
 
Σε ευχαριστω πολυ, δεν ειναι απο εξαιρετικα δειγματα της μεταλλαξης ομως (διακρινεται και η φαση της πτεροροιας στην οποια βρισκεται). Περισσοτερο το εβαλα για να υπαρχει μια εικονα για την καθε μεταλλαξη.
 
Σωστο κι αυτο. Εχω την εντυπωση πως ειδα ενα σε ενα μεγαλο πετ σοπ στην Αριστοτέλους. Αν δεν ηταν τετοιο ακριβως, σιγουρα του εμοιαζε. Την εμπομενη φορα που πηγα για να το ξαναβρω, ειδα το κλουβακι αδειο, το ειχαν παρει. Ε, απογοητευτηκα και ξεχασα να ρωτησω. Και τωρα ειδα αυτο το θεμα, και ειπα μηπως...

Ειναι εκπληκτικο πουλι! Πανεμορφο!
 
@mgerom, έχει αλήθεια η μετάλλαξη φαιό άλλο αλληλόμορφο πλην του "άγριου"; Θεωρείται γενικά για κάποιο λόγο, κάποια άλλη μετάλλαξη, αλληλόμορφή της;
 
Back
Top