Το μυαλό των πτηνών είναι μικρότερο αν συγκριθεί με αυτό των περισσοτέρων θηλαστικών και τα πιο πολλά πουλιά είναι μη ικανά στο να μάθουν νέες δεξιότητες!Έν τούτοις τα πουλιά γεννιούνται με ένα μεγάλο αριθμό ''προγραμμάτων'' σχηματισμένα-καταγεγραμμένα ήδη στον εγκέφαλό τους! Αυτά τα προγράμματα δεν ελέγχουν μόνο απλές λειτουργείες όπως για παράδειγμα τη διατροφή τους αλλά κατορθώνουν και βοηθούν στην ανάπτυξη ενστίκτων όπως για παράδειγμα αυτό της μετανάστευσης! Εν συγκρίσει με τον άνθρωπο στον οποίο το ''τεράστιο'' εγκεφαλικό ημισφαίριο του επιτρέπει ταχεία εκμάθηση, το μυαλό των περισσοτέρων πτηνών σχετίζεται με λαμβάνουσες οπτικές πληροφορίες! Τα πτηνά έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη την αίσθηση της όρασης και την αίσθηση της ακοής αλλά θεωρείται πως δεν έχουν σχεδόν καμία αίσθηση της όσφρησης, της γεύσης και της αφής! Μερικά ήδη πτηνών μπορούν να μάθουν να μιλούν αλλά ως επί το πλείστον μιμούνται ήχους που ακούνε! Στο τρίτο διάγραμμα παρουσιάζονται σε αντιπαράθεση το ανθρώπινο μυαλό εν συγκρίσει με το μυαλό ενός πτηνού! Στο τέταρτο διάγραμμα οι 7 κόκκινοι κύκλοι αποτελούν συμπλέγματα νευρώνων, εκ των οποίων οι 3 μπροστινοί ελέγχουν τη μάθηση και οι 4 οπίσθιοι ελέγχουν την παραγωγή των ήχων των πτηνών! Αυτά τα 7 συμπλέγματα νευρώνων είναι κοινά σε ωδικά πτηνά, παπαγάλους καθώς και πτηνά της οικογένειας Trochilidae (Hummingbirds) και μπορεί να έχουν κάποιες ομοιότητες με τους νευρώνες που είναι υπεύθυνοι για την ομιλία στο ανθρώπινο είδος (Εrich Jarvis). Παραδόξως μερικά πτηνά όπως οι παπαγάλοι μπορούν να μάθουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες ήχους, τις βασικές δεξιότητες της επικοινωνίας που καθιστούν δυνατή την ανθρώπινη ''γλώσσα''. Η ικανότητα εκμάθησης ήχων είναι ένα είδος νοημοσύνης που δεν απαντάται σε άλλα είδη θηλαστικών εκτός από τους άνθρωπους, τις νυχτερίδες, τα δελφίνια, τις φάλαινες και τους ελέφαντες! Ακόμη και οι χιμπατζίδες και άλλα πρωτεύοντα θηλαστικά που συνδέονται στενά με τους ανθρώπους δεν έχουν αυτές τις δυνατότητες εκμάθησης ήχων όπως τα ωδικά πτηνά!