Ιθαγενή Τα ταχυδρομικά περιστέρια

Τα περιστέρια κερδίζουν τις εντυπώσεις και την αγάπη των ανθρώπων εδώ και χιλιάδες χρόνια. Περισσότερο όμως, τα ταχυδρομικά (αγωνιστικά) περιστέρια.

Τα ταχυδρομικά περιστέρια μέσα στο χρόνο​

Ταχυδρομικό περιστέρι

Η πρώτη αναφορά για τη χρήση ταχυδρομικών περιστεριών γίνεται περίπου τον 5ο αιώνα π.Χ., ενώ για τα κατοικίδια περιστέρια φτάνουμε στο 3.000 π.Χ. στην αρχαία Αίγυπτο. Μάλιστα, τα συγκεκριμένα περιστέρια ήταν γνωστά και χρησιμοποιούνταν από τους αρχαίους Έλληνες αλλά και τους Ρωμαίους εν συνεχεία, για τους οποίους είχαν και υψηλή τιμή.

Μαρτυρίες για τη χρήση των ταχυδρομικών περιστεριών υπάρχουν και στην ιστορία του Ισραήλ, καθώς φαίνεται ότι ο Βασιλιάς Σολομών (972 - 932 π.Χ) θέλοντας να στέλνει γρήγορα και αξιόπιστα τις διαταγές του σε όλο το βασίλειο, χρησιμοποιούσε ταχυδρομικά περιστέρια.

Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν αρκετά κατά τον Μεσαίωνα, αλλά και μετέπειτα όπως στον πρώτο αλλά και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Τα ταχυδρομικά περιστέρια κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο

Απόδειξη της χρησιμότητας τους, είναι ο αριθμός των ταχυδρομικών περιστεριών που χρησιμοποιήθηκαν κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, όπου ανέρχεται στα 250.000 περιστέρια.

Χαρακτηριστικό ρόλο ακόμα έπαιξαν στην πολιορκία του Παρισιού από τους Γερμανούς (1870) καθώς ο μόνος τρόπος για να επικοινωνήσει το Παρίσι με την κυβερνητική επιτροπή (στην πόλη Τουρ) ήταν τα ταχυδρομικά περιστέρια.

Τα ταχυδρομικά περιστέρια ουσιαστικά αποτελούν μια "βελτιωμένη έκδοση" των κλασσικών άγριων περιστεριών. Δεν είναι δηλαδή ιδιαίτερα μεγάλη η ανθρώπινη παρέμβαση στην εξέλιξή τους, όπως σε αρκετές άλλες ράτσες. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που συναντάται ήδη από τα αρχαία χρόνια.

Τα ταχυδρομικά περιστέρια ξεχωρίστηκαν και εκτράφηκαν από τους ανθρώπους με σκοπό την ανάπτυξη αυτής της μοναδικής ιδιότητας που τα διακρίνει, δηλαδή τη δυνατότητα αλλά και επιθυμία τους να επιστρέφουν στην φωλιά τους ακόμη και από εξαιρετικά μεγάλες αποστάσεις.

Περιγραφή​

Έτσι, μετά από αιώνες έχουμε καταλήξει στην συγκεκριμένη ράτσα έχοντας πουλιά "αθλητές". Τα ταχυδρομικά περιστέρια είναι εύρωστα, μυώδη πουλιά, με δυνατές φτερούγες και στήθος. Ακόμα, χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι τα μεγάλα"ρουθούνια" πάνω από το ράμφος.

Χρωματισμοί των ταχυδρομικών περιστεριών

Οι χρωματισμοί των ταχυδρομικών περιστεριών πλέον ποικίλουν από ολόλευκα μέχρι κατάμαυρα ή ακόμη και καφετιά, αλλά το κλασικό και περισσότερο αποδεκτό χρώμα είναι το γκρι με τις 2 μαύρες μπάρες στις άκρες των φτερών.

Στο αθλητικό τους κομμάτι τώρα, διαπιστώνουμε με έκπληξη πως μετά από κατάλληλη εκπαίδευση έχουν την δυνατότητα να διανύουν αποστάσεις έως και 1000 χιλιομέτρων σε μια ημέρα, αγγίζοντας ταχύτητες έως και 100 km/h!

Εκτός από το αθλητικό σώμα τους, αυτό που βοηθά αυτά τα πουλιά να επιστρέφουν στη φωλιά τους, από ιδιαίτερα μεγάλες αποστάσεις, είναι ένα "GPS" που βρίσκεται στον εγκέφαλο τους! Πρόκειται για νευρώνες που σχετίζονται με τη λειτουργία των αυτιών τους και έχουν την ιδιότητα να αντιλαμβάνονται τα μαγνητικά πεδία της Γης.

αγωνιστικό_περιστέρι.jpg

Τα περιστέρια χρησιμοποιούν σαν πυξίδα αυτά τα μαγνητικά πεδία Αναγνωρίζουν δηλαδή τα σημεία του ορίζοντα (βορά, νότο, ανατολή και δύση) και έτσι μπορούν εύκολα να εντοπίσουν τη θέση τους και αυτήν της φωλιάς τους.

Πως μετέφεραν τα γράμματα​

Πολύ συχνά γίνετε μια παρανόηση σχετικά με τις "ταχυδρομικές" ιδιότητες περιστεριών, τις οποίες θα αναλύσουμε παρακάτω.

Το χαρακτηριστικό των περιστεριών που τα βοηθάει να λειτουργούν ως "ταχυδρόμοι", είναι η ιδιότητα τους να επιστρέφουν στη φωλιά τους από εξαιρετικά μακρινές αποστάσεις όπως αναφέραμε και πιο πάνω. Πάνω σε αυτή την ιδιότητα βασίστηκαν οι άνθρωποι ώστε να μεταφέρουν τα γράμματά τους γρήγορα και αξιόπιστα.

Δηλαδή, δεν μπορούμε να στείλουμε ένα περιστέρι σε κάποιο προορισμό. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να κρατάμε το περιστέρι σε ένα μέρος (διαφορετικό από τη φωλιά του) και να το αφήσουμε να γυρίσει στο σπίτι του μεταφέροντας και το γράμμα μας εκεί.

Όπως είναι προφανές, για να λειτουργήσει ένα τέτοιο ταχυδρομείο, έπρεπε να διαθέτει περιστέρια γεννημένα και μεγαλωμένα σε διάφορες περιοχές, ώστε να μπορεί να στείλει τα απαραίτητα μηνύματα.

Τα ταχυδρομικά περιστέρια στις μέρες μας​

Όπως όλοι γνωρίζουμε, ο άνθρωπος έχει ανακαλύψει πολύ πιο εύχρηστες, αποτελεσματικές και φθηνότερες μεθόδους να μεταφέρει πληροφορίες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης. Τότε, ποιος ο ρόλος των ταχυδρομικών περιστεριών σήμερα;

Στις μέρες μας λοιπόν ουσιαστικά δεν έχουμε "ταχυδρομικά", αλλά "αγωνιστικά" περιστέρια. Τα περιστέρια αυτά συμμετέχουν πλέον σε διαγωνισμούς ταχύτητας από μακρινές αποστάσεις. Οι διαγωνισμοί αυτοί χωρίζονται κυρίως σε 3 κατηγορίες με βάση την αποσταση και αγωνίζονται σε αυτές τα κατάλληλα πουλιά για κάθε κατηγορία.
  1. Κοντινές
  2. Μεσαίες
  3. Μακρινές

Η διαδικασία των αγώνων​

Τα περιστέρια αφήνονται από ειδικά φορτηγά, όλα μαζί από συγκεκριμένες αποστάσεις και "όποιος φτάσει πρώτος στο σπίτι… κερδίζει!"

εκίνηση_αγώνα_περιστεριών.jpg

Αξιοσημείωτος είναι επίσης ο τρόπος με τον οποίο ελέγχεται ο χρόνος του κάθε πουλιού για τον καθορισμό του νικητή. Πρόκειται για ένα μικρό πομπό (κάτι σαν GPS) που βρίσκετε στα δαχτυλίδια κλειστού τύπου που φορούν τα πουλιά των συλλόγων από την γέννησή τους.

Ο κάθε μηχανισμός, άρα και το κάθε πουλί φέρει δικό του προσωπικό κωδικό όνομα.

Το δαχτυλίδι αυτό αναγνωρίζεται από ειδικό μηχάνημα στο κουμάσι του κάθε εκτροφέα, ώστε να δώσε τον ακριβή χρόνο στον οποίο διανύθηκε η απόσταση. Έτσι συγκρίνοντας τις αποστάσεις, καθορίζεται ο νικητής που μπορεί να έχει ακόμη και διαφορά δευτερολέπτων από τον δεύτερο!

Ακόμα εντυπωσιακότερες όμως είναι οι τιμές που μπορεί να φτάσει ένα ταχυδρομικό περιστέρι με διακρίσεις σε τέτοιου είδους αγώνες. Η τιμή του ακριβότερου που έχει αγοραστεί ποτέ ανέρχεται στα $400.000 (το ακριβότερο πτηνό στον κόσμο, ονόματι μπολτ) και ενός ολόκληρου κοπαδιού στα 1.400.000 €!

Αν και πλέον στη χώρα μας οι "περιστεράδες" όλο και λιγοστεύουν, υπάρχουν ακόμα αρκετοί που αγαπούν και διατηρούν, αναδεικνύουν και εκσυγχρονίζουν αυτό το όμορφο χόμπι, που εύχομαι να διατηρηθεί για χρόνια και να αγαπηθεί και από τις επόμενες γενιές.

Σχετικό περιεχόμενο​

Περιστέρι - Columba
Οι ράτσες των περιστεριών
Το χρώμα και το σχέδιο του πτερώματος στα περιστέρια
 
gianniskilkis είπε:
Συνονόματε, όχι μόνο τα αγαπάμε αλλά δίνουμε σε αυτά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μας. Να ξέρεις πως χάνουμε πολλά πουλιά εκτός αγώνων. Αυτή την περίοδο λόγου χάριν τα γεράκια έγιναν περισσότερα από τα σπουργίτια. Πάμε παραπέρα όσο μπορούμε.
Ακριβώς αν ασχοληθείς με τα περιστέρια πρέπει να το δεχτείς. Είτε τα πας σε αγώνες είτε όχι πάλι θα έχεις απώλειες ότι και να κάνεις. Δυστυχώς.
 
George98 είπε:
είτε τα πας σε αγώνες είτε όχι πάλι θα έχεις απώλειες ότι και να κάνεις... Δυστυχώς...
Γιατί όμως; Τα περιστέρια της γειτονιάς δεν τα πειράζουν αρπακτικά παρόλο που περνάνε και σαΐνια από εδώ.
 
Μαρία πάντα με απασχολούσε αυτή η ερώτηση. Τελικά κατέληξα πως δεν είναι έτσι, απλά εκείνα δεν είναι "μετρημένα", δεν τα έχουμε καταγράψει ακριβώς ώστε να πούμε τι "έφυγε" από τον κυνηγό και πως. Το κακό όμως είναι πως πάντα θα χαθεί εκείνο που αγαπάς περισσότερο. Είναι κατάρα.
 
Μαρία πάντα με απαχολούσε αυτή η ερώτηση. Τελίκα κατέληξα πως δεν είναι έτσι, απλά εκείνα δεν είναι " μετρημένα" , δεν τα έχουμε καταγράψει ακριβώς ώστε να πούμε τι "έφυγε" από τον κυνηγό και πως. Το κακό όμως είναι πως πάντα θα χάθει εκείνο που αγαπάς περισσότερο, είναι κατάρα.
Ισχύει αλλά όχι απόλυτα, σαφέστατα χάνονται και απο τα άγρια, αλλά τα οικόσιτα πράγματι έχουν μεγαλύτερες απώλειες απο τα ελεύθερα.
Αυτό συμβαίνει διότι τα αρπακτικά έχουν έμφυτη την τάση να χτυπάνε το πουλί του κοπαδιού που "διαφέρει", ώστε να βοηθούν στην διατήρηση των καλύτερων δειγμάτων των άλλων ειδών για αναπαραγωγή και έτσι οι ράτσες των θυμάτων να μένουν απαράλλαχτες και δυνατές ώστε να συνεχίζεται ο κύκλος της τροφικής αλυσίδας.
Τώρα οι άνθρωποι δημιουργώντας πουλιά διαφορετικά απο το πρωτότυπο (διάφορα χρώματα, σκουφάκια, τσαρούχια κτλ) ενεργοποιούν αυτό το ένστικτο των αρπακτικών που τα κάνει να τα θεωρούν προβληματικά (άρα και ευκολότερο στόχο) και έτσι προτιμούν να τα χτυπήσουν.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που οι γκρίζοι ταχυδρόμοι(που είναι χρωματικά ίδιοι με τα αγριοπερίστερα) δεν έχουν τόσο συχνά πρόβλημα με τα γεράκια όσο οι άσπροι.

Το κακό όμως είναι πως πάντα θα χάθει εκείνο που αγαπάς περισσότερο, είναι κατάρα.
αυτό ισχύει... Πράγματι... και όχι μόνο στα περιστέρια, αν κάτι μπορεί να πάει στραβά... Θα πάει!
 
Πολύ ενδιαφέρουσες παραμέτρους και πληροφορίες μας δίνετε παιδιά κι ευχαριστούμε πολύ!
Εγώ σκεφτόμουν μήπως επειδή τα άγρια ως ελεύθερα, σπάνια πετούν ανά σμήνη πολύ ψηλά για να γίνουν στόχοι. Συνήθως βόσκουν, πετούν στα γύρω κλαδιά και αν τρομάξουν ανεβαίνουν σε μικρό ύψος, ενώ τα οικόσιτα, πετούν ψηλά και γυμνάζονται για αρκετό χρόνο όταν ανοίξει το κουμάσι.
 
Γιατί όμως; Τα περιστέρια της γειτονιάς δεν τα πειράζουν αρπακτικά παρόλο που περνάνε και σαΐνια από εδώ.
τα περιστερια της γειτονιας εχουν μεγαλες απωλειες μονο που δεν τις βλεπουμε
απο οσα εχω διαβασει ενα 25%του πληθυσμου χανεται καθε χρονο απο διαφορες αιτιες
και ενα 70-80% των μικρων
 
τα περιστερια της γειτονιας εχουν μεγαλες απωλειες μονο που δεν τις βλεπουμε
απο οσα εχω διαβασει ενα 25%του πληθυσμου χανεται καθε χρονο
και ενα 70-80% των μικρων
Ναι πιθανότατα, άσε που τα πατάνε και αυτοκίνητα. ☹
 
Ισχύει αλλά όχι απόλυτα, σαφέστατα χάνονται και απο τα άγρια, αλλά τα οικόσιτα πράγματι έχουν μεγαλύτερες απώλειες απο τα ελεύθερα.
Αυτό συμβαίνει διότι τα αρπακτικά έχουν έμφυτη την τάση να χτυπάνε το πουλί του κοπαδιού που "διαφέρει", ώστε να βοηθούν στην διατήρηση των καλύτερων δειγμάτων των άλλων ειδών για αναπαραγωγή και έτσι οι ράτσες των θυμάτων να μένουν απαράλλαχτες και δυνατές ώστε να συνεχίζεται ο κύκλος της τροφικής αλυσίδας.
!
μικρη παρατηρηση
τα αρπακτικα δε χτυπαν αυτο που διαφερει αλλα τα μικροτερα και τα ασθενικα γιατι απλα τα πιανουν πολυ ευκολα
ενηλικο στην ακμη του και υγιες ειναι πολυ δυσκολο να το πιασουν
τα περιστερια ειναι τα καλυτερα πτηνα ισως σε μανουβρες σε κλειστες αερομαχιες
 
τα αρπακτικα δε χτυπαν αυτο που διαφερει αλλα τα μικροτερα και τα ασθενικα
Πάντως έχω παρατηρήσει κάτι αξιοθαύμαστο και εντυπωσιακό. Το αρπακτικό πλησιάζοντας, κράζει πολύ δυνατά και εκφοβιστικά. Λογικά κάθε υγιές πουλί θα προφυλαχτεί, αφήνοντας για βορά τα αδύναμα.
 
ο @lazaros τα πε πολυ ωραια
(οταν ελεγα για ταχυτητα και εβαζα τα λινκ δε με καταλαβαιναν φαινεται)
μικρες παρατηρησεις
- @gianniskilkis οταν τα στελνουν σε μαραθωνιους 1000+ χιλιομετρων, στην αμερικη ακουσα και για 1800 νομιζω το παθος του αγωνα και το χρημα παιζουν ρολο και οχι τοσο η αγαπη, ενω μπορεις να κανει αγωνες 200χλμ που θα χεις μικροτερες απωλειες
-ο λογος που δεν παιζουν πολλοι ελληνες ειναι το κοστος
- ο απολυτα δικαιος αγωνας ειναι ο one loft race
 
Πράγματι υπάρχει και μια τέτοια μειοφηφία. Οι περισσότεροι εκτροφείς τα αγαπάνε τα πουλιά τους και τα φωνάζουν με το όνομά τους. Σε όλα όσα λες συμφωνούμε απόλυτα. Καλή συνέχεια...
 
μικρη παρατηρηση
τα αρπακτικα δε χτυπαν αυτο που διαφερει αλλα τα μικροτερα και τα ασθενικα γιατι απλα τα πιανουν πολυ ευκολα
ενηλικο στην ακμη του και υγιες ειναι πολυ δυσκολο να το πιασουν
τα περιστερια ειναι τα καλυτερα πτηνα ισως σε μανουβρες σε κλειστες αερομαχιες
ναι, αυτό που λέω εγω είναι πως έχει παρατηρηθεί (δεν θυμάμαι που το διάβασα...) οτι τα αρπακτικά κατατάσσουν στια μυαλό τους στην κατηγορία των ευάλωτων και τα παράξενα πουλιά που έχουμε δημιουργήσει εμείς
Πάντως έχω παρατηρήσει κάτι αξιοθαύμαστο και εντυπωσιακό. Το αρπακτικό πλησιάζοντας, κράζει πολύ δυνατά και εκφοβιστικά. Λογικά κάθε υγιές πουλί θα προφυλαχτεί, αφήνοντας για βορά τα αδύναμα.
όχι απαραίτητα... υπάρχουν περιστέρια προσπαθούν να ξεφύγουν μα τελικά δεν τα καταφέρουν...
 
Σε συνέχεια αυτής της συζήτησης καλό είναι να δούμε και το παρακάτω video
Για να δείτε αυτό το περιεχόμενο χρειάζεται η συγκατάθεσή σας για τον ορισμό cookie τρίτων.
Για πιο λεπτομερείς πληροφορίες, ανατρέξτε στη σελίδα μας για τη χρήση cookies.
Τα πουλιά καλύπτουν πολλές δεκάδες χιλιόμετρα μέχρι να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους.
Με δυστυχώς πολύ μεγάλο τίμημα...
Παράνομα στοιχήματα.. και θάνατος...
Από τα 5.044 περιστέρια που ξεκίνησαν.. 36 επέστρεψαν!

Και για ολοκληρωμένη εικόνα... και το δεύτερο video ... η συνέχεια δηλαδή!
Για να δείτε αυτό το περιεχόμενο χρειάζεται η συγκατάθεσή σας για τον ορισμό cookie τρίτων.
Για πιο λεπτομερείς πληροφορίες, ανατρέξτε στη σελίδα μας για τη χρήση cookies.
 
Το πρόβλημα με την Ταιβάν είναι, ότι είναι νησί, δεν έχει ενδοχώρα, δεν έχει μεγάλες αποστάσεις. Θα μπορούσε να περάσει απέναντι στην Κίνα, αλλά λόγω των καταστάσεων, δεν γίνεται. Θα είχαν και πάλι απώλειες αλλά τουλάχιστον δεν θα έχαναν την ζωή τους τόσα περιστέρια.
 
Παιδιά εγώ γιατί κατάλαβα απο το βίντεο οτι ακόμα και όσα περιστέρια καταφέρνουν να φτάσουν στην ξηρά, θανατώνονται ώστε να μην μετέχουν εκ νέου δε επόμενο διαγωνισμό;
Καλά τα άτομα ούτως ή άλλως ειναι. Δεν υπάρχουν λέξεις για να χαρακτηριστούν.
 
Δεν συμβαίνει αυτό, ούτε κατά διάνοια. Δεν ξέρω γιατί ειπώθηκε.
Κατ΄αρχάς το περιστέρι που καταφέρνει να τερματίσει την πρώτη φορά, έχει πολλές πιθανότητες να τερματίσει και στους επόμενους αγώνες, γιατί έχει μάθει τον ''δρόμο'', έχει τα ψυχικά αποθέματα-χαρίσματα και το έχει αποδείξει.
Δεύτερο αυτό το περιστέρι θα βγάλει την επόμενη γενιά και μέσα από τα γονίδια του, θα του ''περάσει'' όλα όσα χρειάζονται για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στο ίδιο αγώνα που κάποια στιγμή θα πάρει μέρος και αυτό.
Τρίτον και το κυριότερο, για τους ιδιοκτήτες των περιστεριών που τερματίζουν σε καλές θέσεις, θα μπορέσουν να πουλήσουν τα περιστέρια τους σε τρελές τιμές.
 
Στο 1ο βίντεο το λέει στο περιπου 2.26. Πιο πριν αναφέρει οτι πολλά απο τα διαγωνιζόμενα πουλιά έρχονται απο το εξωτερικό και ειναι γόνοι πρωταθλητών.
 
δε νομιζω το οτι βλεπουμε να γινεται στην ταιβαν απο διποδους πιθηκους μπορει να χαρακτηρισει τον δυτικο κοσμο και ειδικοτερα την ευρωπη.
 
Back
Top